اوباما دست به کار شد

مالیات 10دلاری امریکا برای هر بشکه نفت

مالیات 10دلاری امریکا برای هر بشکه نفت

مت اگان/تحلیل‌گر

باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا قصد دارد مالیات سنگینی را بر نفت قرار دهد.

کاخ سفید در روز پنجشنبه موج جدیدی از سرمایه‌گذاری‌ها را به راه انداخت که از طریق مالیات 10دلاری بر هر بشکه نفت صورت خواهد گرفت.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده‌است که مالیات جدید، مشوقی برای انرژی پاک خواهد بود و تکیه بیش از حد امریکا به نفت را کاهش خواهد داد

این مالیات که به احتمال زیاد به تصویب جمهوری‌خواهان در کنگره خواهد رسید، از طریق شرکت‌های نفتی پرداخت خواهد شد. نکته اصلی این است که مالیات نفتی امریکا در شرایطی وضع می‌شود که قیمت نفت به طور تاریخی سقوط کرده و به پایین‌ترین سطح خود در 13سال گذشته رسیده‌است.

جفری زاینتز مشاور ارشد اقتصادی اوباما به خبرنگاران اظهار کرده‌است که این مالیات بر نفتی تعلق خواهد گرفت که به ایالات متحده امریکا وارد شده‌است. او تأکید کرده‌است نفتی که صادر خواهد شد مشمول مالیات نخواهد شد. به این ترتیب تولیدکنندگان امریکایی وارد مرحله جدیدی می‌شوند.

امریکا با وجود اینکه به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان تبدیل شده‌است و در این زمینه به خودکفایی رسیده‌است باز هم میزان زیادی نفت وارد می‌کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از اداره اطلاعات انرژی امریکا، این کشور در نوامبر گذشته 7میلیون و 400هزار بشکه نفت در روز وارد کرده‌است؛ البته این میزان 10میلیون بشکه در رزو کمتر از پایان سال 2005 است.

در همان ماه نوامبر، 9میلیون و 300هزار بشکه نفت در ایالات متحده امریکا تولید شده‌است و تنها 320هزار بشکه صادر شده‌است.

هنوز جزئیات این مالیات مشخص نشده‌است. اما اوباما قصد دارد تجارت و درآمد جدید به نظام حمل‌ونقل کشور کمک کند. بر اساس این برنامه 50درصد از هزینه‌های زیرساختی حمل‌ونقل تأمین خواهد شد. بخشی نیز به بهبود فناوری درون خودروها اختصاص خواهد یافت.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده‌است که مالیات جدید، مشوقی برای انرژی پاک خواهد بود و تکیه بیش از حد امریکا به نفت را کاهش خواهد داد.

جمهوری‌خواهان در کنگره تا کنون بیشترین حمایت را از این برنامه مالیاتی داشته‌اند.

این مالیات می‌تواند قیمت بنزین را تا 25سنت در ازای هر گالن افزایش بدهد اما از طرفی ممکن است به صنعت انرژی در این کشور فشار وارد کند و بخشی از شغل‌ها را از بین ببرد.

به هر حال کاخ سفید به خوبی آگاه است که شرکت‌های نفتی بخشی از این هزینه را به دوش مصرف‌کننده خواهند انداخت.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا