چه نرخ ارزی برای صادرات مناسب است؟

چه نرخ ارزی برای صادرات مناسب است؟

دبیر کل پیشین اتاق بازرگانی تهران توضیح داد که چگونه روندی برای نرخ ارز می‌تواند برای صادرات کشور مناسب باشد.

محمد مهدی راسخ درباره اینکه چه نرخ ارزی می‌تواند برای صادرات مناسب باشد، گفت:نکته مهم این است که افزایش نرخ ارز برای صادرات خوب است و اصولاً در قانون برنامه توسعه هم پیش‌بینی شده که نرخ ارز باید به نحوی تنظیم شود که تفاوت بین تورم داخلی و خارجی هر‌ساله بر نرخ ارز اثر‌گذار باشد.

او افزود: اما این افزایش باید با شیب ملایم و با اطلاع همه فعالان اقتصادی انجام شود. نه اینکه به‌طور ناگهانی در عرض یک هفته نرخ ارز تغییر کند و تمام بازار را به هم بریزد و باید به‌طور مشخص از سوی سیاستگذار اعلام شود که اول سال ارز 3200 تومان است و تا پایان سال قرار است به 3600 تومان برسد.

وی اضافه کرد: نرخ ارز مبادلاتی هم این سیستم را دارد و فعالان اقتصادی در استفاده از این ارز می‌توانند برنامه‌ریزی کنند، اما درباره نرخ ارز آزاد این برنامه‌ریزی وجود ندارد و نوسانات زیادی به اقتصاد وارد می‌کند. این موضوع و آشفتگی‌ها، وارد‌کننده و صادر‌کننده را دچار مشکل می‌کند. تا زمانی که در کشور تورم دورقمی داریم و تورم کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم حدود دو درصد باشد، این تفاوت باید به شکلی برای صادر‌کننده جبران شود.

به گفته او، راه‌های جبران آن مواردی مثل اعطای جایزه صادراتی توسط دولت است که پیش از این دیده شده که موفقیت زیادی در پی نداشته است، به همین دلیل باید برای حمایت از صادرات افزایش نرخ ارز در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، راسخ متذکر شد: وقتی قیمت تمام‌شده کالایی سال گذشته 100 دلار بوده و این کالا در بازار بین‌المللی 105 دلار قیمت داشته، با توجه به اینکه امسال با تورم داخلی 110 دلار تمام شود، نمی‌تواند این کالا را 105 دلار بفروشد مگر اینکه افزایش نرخ ارز، این زیان را پوشش دهد. اگر این زیان جبران نشود، قطعاً شاهد کاهش صادرات خواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا