تسنیم گزارش می دهد:

پرداخت غرامت پژو را چه کسی تضمین می‌کند؟ "یکه زارع" یا "تاوارس"

پرداخت غرامت پژو را چه کسی تضمین می‌کند؟

آیا امضا کنندگان قرارداد اخیر ایران خودرو با پژو فرانسه بازپرداخت غرامت میلیاردی پژو به کشور را تضمین می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قرارداد جدید پژو و ایران خودرو سرانجام پس ازماه‌ها چانه‌زنی هفته گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به فرانسه به امضاء مدیران عامل دو شرکت رسید.

براساس این توافقنامه قرار است با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی که به طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود کارخانه‌ای نزدیک تهران برای تولید سه مدل‌ خودروی پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 تأسیس شود.

قرارداد جدید پژو در حالی به امضاء رسید که صنعت خودروسازی کشور سابقه خوبی در همکاری با این شرکت فرانسوی ندارد.

طبق قراردادی که در سال 2004 بین رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود، شرکت پژو باید فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز و تا سال 2014 ادامه می‌داد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران به یکباره قطع کردند و به‌دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگین میلیاردی شد به‌نحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145هزار دستگاه خودرو رسید.

امروز با گذشت بیش از سه سال شریک بدقول خودروسازان ایرانی شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده و اقدام به انعقاد قرارداد جدید با شریک گذشته خود کرده است.

اما نکته قابل تأمل اینجاست، در این قرارداد جدید که نکات مثبتی از جمله سرمایه گذاری مشترک و صادرات را در خود دارد، چرا حرفی از پرداخت غرامت پژو به ایران خودرو مطرح نشده است؟

یک هفته از امضای قرارداد جدید می گذرد ولی هنوز مدیران ایران خودرو توضیحات شفافی در مورد چند و چون قرارداد با پژو ارائه نکرده اند و حتی طرف فرانسوی هم پس از امضای قرارداد حرفی در مورد غرامت نزده‌ است که این موضوع برای کارشناسان و مردم سوال برانگیز است.

هر چند هنوز رقم خسارت وارده پژو به ایران خودرو مشخص نیست اما مبهم ماندن آن نشان می‌دهد شرکت پژو با بهانه تراشی‌هایی خواستار پرداخت این مبلغ به ایران نیست.

اخیرا هم علیلو و فولادگر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به ابهام قرارداد در خصوص پرداخت غرامت پژو به ایران اظهار نظر کرده و خواستار شفاف سازی مدیرعامل ایران خودرو شدند.

حال این ابهام و سوال جدی در خصوص قرارداد اخیر ایران خودرو با پژو فرانسه مطرح است که اگر پژو پرداخت غرامت به ایران را در قرارداد جدید با صراحت و شفاف تضمین نکرده باشد، آیا مدیرعامل ایران خودرو و دیگر مسئولان صنعت خودروی کشور که این قرارداد را امضا کردند، تضمین می کنند، شرکت پژو خسارت میلیاردی را که به دولت و ملت وارد کرده پرداخت کند و در یک کلام، پرداخت غرامت را آقای یکه زارع تضمین می کند یا کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو؟ 

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا