تسنیم گزارش می دهد

بیکاری غول شد، وعده‌های دولت به سرانجام نرسید

بیکاری غول شد، وعده‌های دولت به سرانجام نرسید

حل مشکل بیکاری یکی از مهمترین وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم بود، حال با گذشت دو سال و نیم از ریاست جمهوری روحانی، بیکاری به معضلی تبدیل شده است که به سمت بحران پیش می رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این روزها شاید اولین گله ای که هر خانواده از وضعیت دشوار اقتصادی به میان بیاورد بیکاری جوانان است. بیراهه نیست اگر بگوییم در هر خانواده ای حداقل یک جوان جویای کار وجود دارد.

 در واقع یکی از مباحث کلان در حوزه اقتصاد، میزان اشتغال و بیکاری در جوامع مختلف است. موضوعی که به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی برای کشورها مطرح است. هر کشوری که نرخ بیکاری آن پایین‌تر باشد، عملکرد موفق‌تری را به جا می‌گذارد. بارها پیش آمده که مسئولان  از نرخ بالای بیکاری جوانان دانشگاهی خبر دادند.

جوانانی که طبق سیاست های غلط گذشته به امید کار دولتی و پشت میز نشینی به دانشگاه رفته و مدرک گرفته اند و امروز که بعد از سال ها درس خواندن و فارغ التحصیلی از دانشگاه روانه بازار کار می شوند با بن بستی بزرگ به نام بیکاری مواجه هستند، بن بستی که بخش عظیمی از جامعه ایرانی را درگیر خود کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان قبل و بعد از پذیرش مسئولیت خود بارها وعده هایی را مبنی بر حل معضل بیکاری جوانان داد، تا جایی که پس از بر عهده گرفتن ریاست جمهوری یازدهم  یکی از مسائل جدی مطرح در دولت خود را پیگیری حل مشکل اشتغال و بیکاری جوانان دانست. وعده ای که در دهه های گذشته نیز از سوی دولت ها بارها مطرح شده اما آنچنان که باید رنگ واقعیت به خود نگرفته که نتیجه آن انباشت تقاضای کار در جامعه تا 4 میلیون نفر شده است.

 فاقد مهارت بودن فارغ التحصیلان هم از جمله معضلاتی است که به بیکاری دامن زده است، به گفته علی ربیعی وزیر کار و رفاه امور اجتماعی 96درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی  فاقد هر گونه مهارتی جهت اشتغال هستند و از این بین حدود 4‌درصد از فارغ التحصیلان کشور متناسب با بازار کار تحصیلات کسب کرده‌اند.

حسن روحانی در اولین گزارش رسمی 100 روزه عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید خود پیرامون بیکاری و معضل اشتغال جوانان سخن گفت. در عین حال، کارشناسان بازار کار و مسائل اقتصادی کشور معتقدند، اشتغال موضوعی نیست که بتوان از طریق صدور یک سلسله دستورات یا تدوین برخی مقررات فوری به آن پرداخت و حرکت به این سمت نیازمند ظرفیت سازی، سرمایه گذاری، تغییر فضای اقتصادی و حتی سیاسی کشور و برخی مسائل دیگر مرتبط با آن است که باید محقق شود.

 محمد امین سازگارنژاد که چندی است ریاست سازمان فنی و حرفه ای را برعهده گرفت، برکم کاری دولت در اشتغالزایی جوانان اعتراف و بیان می‌کند:مهارت آموزان پیش قراولان توسعه کشور هستند و توسعه کشور بدون شایستگی های مهارتی بی معناست. ایامی که کشور از بحران بیکاری رنج می‌برد و فارغ التحصیلان دانشگاهی سهمی ویژه از این بیکاری را دارند، حرکت به سمت مهارت آموزی می تواند یک اقدام راهگشا باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، مهارت آموزی و مهارت دوستی را با جدیتی مضاعف سرلوحه کار خود قرار دهند افزود: این رویکرد سبب خواهد شد تا فارغ التحصیلان دانشگاهی ما کمتر دغدغه اشتغال و یافتن کار داشته باشند.

سازگارنژاد با تاکید بر اینکه باید فعالیت های مهارتی و مهارت آموزی در کشور نهادینه شود گفت: به جای آنکه رد و بدل شدن پایان نامه ها را شاهد باشیم باید موضوع مهارت و حرفه آموزی مورد توجه قرار گیرد تا مشکل اشتغال جوانان رفع شود.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم مدرک گرایی اصالت و جایگاه مهارت را دچار خدشه کند چرا که امروز شاهد هستیم آنهایی که مهارتی آموخته اند مورد پذیرش اند و خواهان دارند و در حالی که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه یافتن کار و شغل مناسب دارند.

به گزارش تسنیم، تلاش برای ایجاد شغل در جامعه یکی از شعارهای دولت یازدهم است که تا کنون در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشده است، ایجاد امنیت و ثبات شغلی دغدغه بسیاری از جوانان فارغ التحصیل است که می توان با رشد مثبت نرخ اقتصادی به آن جامه عمل پوشاند و همچنین کارشناسان نیز راه کارهای مناسبی برای مهار بیکاری در این وضعیت می توانند ارائه کنند تا در جهت رفع بزرگترین نگرانی جوانان جامعه گام بلندی برداشته شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا