وزیر اقتصاد ایران در سازمان تجارت خارجی ژاپن:

فضای پس از تحریم ها فرصتی برای تهران، منطقه و جهان است/ دعوت از ژاپنی ها برای سرمایه گذاری

فضای پس از تحریم ها فرصتی برای تهران، منطقه و جهان است/ دعوت از ژاپنی ها برای سرمایه گذاری

پکن- وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشستی تخصصی با حضور صدها تن از فعالان اقتصادی ژاپن، ضمن اشاره به ظرفیت های فراوان اقتصاد ایران برای حضور سرمایه گذاران خارجی و دعوت از بازرگانان و صنعتگران این کشور برای همکاری با همتایان ایرانی گفت: فضای پس از تحریم ها فرصتی برای تهران، منطقه و جهان است.

علی طیب نیا امروز (جمعه) در جمع بیش از300 نفر از شرکت کنندگان در سمینار «سرمایه گذاری در ایران» در سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) گفت: رفع تحریم های اقتصادی، نه تنها دروازه فرصت های بزرگ اقتصادی ایران را بر روی جامعه جهانی می گشاید بلکه فرصت مناسبی برای مقابله با مشکلات اقتصادی منطقه و جهان را نیز فراهم آورده است.
وزیر اقصادی و دارایی با اشاره به تاثیراتی که این گشایش اقتصادی بر کاهش تنش های سیاسی و آشوب های اجتماعی خواهد داشت، افزود: رشد اقتصاد ایران، با جمعیت 80 میلیونی و بازاری بزرگ و بکر با منابع متعدد و متنوع، نه تنها به شکوفایی اقتصاد ایران و شرکای سرمایه گذاری و تجاری آن منجر خواهد شد، بلکه با ایجاد ارتباطات عمیق و گسترده تر و ایجاد رونق در منطقه آشوب زده خاورمیانه خواهد توانست با کاهش فقر و افزایش اشتغال و شکوفایی در منطقه، به بازگشت ثبات و آرامش سیاسی و اجتماعی نیز کمک کند.
طیب نیا به فرصت های ژاپن برای ورود به بازار ایران با توجه به جایگاه این کشور نزد افکار عمومی کشورمان اشاره کرد و گفت: ژاپن شانس بالایی برای ورود به بازار ایران و همکاری بلند مدت با ایرانیان دارد؛ صنایع نفت و گاز و پالایشگاه و پتروشیمی، سیمان، فولاد، خودرو (به ویژه خودرو و موتورسیکلت های برقی) و صنایع دوستدار محیط زیست از جمله حوزه هایی است که فرصت حضور طرف های ژاپنی در آن وجود دارد.
وی همچنین حوزه های زیرساختی از جمله راه و راه آهن، حمل و نقل و صنایع هوایی، ساخت فرودگاه، صنایع سبک، موسسات کوچک و متوسط و هر آنچه که کشور 80 میلیونی ایران می تواند تولید و مصرف کند را به عنوان ظرفیت های سرمایه گذاری در کشورمان برشمرد که البته در دسترس کارآفرینان و فعالان اقتصادی ژاپنی قرار دارد.
طیب نیا تاکید کرد: به منظور تسهیل تجارت و سرمایه گذاری میان دوکشور، افتتاح شعب بانک های دو طرف با اولویت ورود بانکهای ژاپنی به ایران، همکاری های بانکی، بیمه و بورس، اعطای خطوط اعتباری و همچنین حضور سرمایه گذاران ژاپنی در پروژه ها و بازار سرمایه ایران مورد استقبال دولت و ملت ایران قرار خواهد گرفت.
وزیر اقتصادی و دارایی همچنین تولید خودروهای کم مصرف با استانداردهای بالا، توسعه نیروگاه های برق، انرژی های تجدید پذیر، توسعه کشاورزی، به ویژه کشت گلخانه ای، فرآوری محصولات کشاورزی و بسته بندی را از بخش هایی دانست که می تواند با کمک متخصصان و سرمایه گذاران ژاپنی در ایران عملیاتی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از دیگر موضوعات مورد علاقه ایران برای همکاری با ژاپن در حوزه پارک های فن آوری و توسعه استارت آپها و شرکت های دانش بنیان است. پارکهای فن آوری ایرانی در همکاری با دانشگاه ها توانسته اند توفیقات چشمگیری کسب کنند و من مطمئنم همکاری دوکشور در این زمینه منافع بسیاری برای هر دو به همراه خواهد داشت.
طیب نیا با اشاره به اینکه انتظار می رود حجم تراکنش های بانکی ایران در فضای جدید جهش بلندی را تجربه کند و این موضوع مستلزم فراهم آوردن بسترها و قراردادهای همکاری با شبکه بانکی جهانی است، افزود: باتوجه به آنکه اقتصاد ایران عمدتا بانک محور است تلاش می شود بازار بورس ایران به گونه ای تقویت شود که نیازهای مالی بلند مدت شرکت ها را فراهم آورد و ابزارهای متنوع مالی در آن بکارگرفته شود. شرکت ها و نهادهای ژاپنی می توانند در این موارد هم مساعدت کرده و از مزایای آن منتفع شوند.
وی در ادامه فرصت های تجاری در حوزه نفت کشورمان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ایران کشوری نفت خیز بوده و بالتبع فرصت های گسترده ای در این بخش برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می آورد. در صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی این بخش و به ویژه در بخش پتروشیمی، امکانات فراوانی نهفته است.
وی ادامه داد: در عین حال متاسفانه شدت مصرف انرژی در ایران، هم در وسائط نقلیه، هم مسکن و هم تولیدات صنعتی و کشاورزی بسیار بالا است و هزینه بسیار بالایی را بر کشور تحمیل کرده و آسیب های محیطی و آلودگی هوا و آب و خاک ایجاد می کند. پیش از این هم در مورد کاهش آلودگی هوا با جایکا همکاری داشته ایم و هم اکنون نیز معتقدم ژاپن که در این حوزه موفقیت های شایانی کسب کرده، می تواند همکاری بسیار وسیعی در این حوزه ها با ایران داشته باشد.
وزیر اقتصادی و دارایی در پایان سخنانش با تاکید بر هدف ایران برای کوچک ساختن دولت و تقویت بخش خصوصی، اظهار داشت: بخش های خصوصی دو کشور را تشویق می کنم با یکدیگر مذاکرات رو در رو داشته باشند و در رشد اقتصاد غیردولتی نقشی موثر ایفا کرده و همزمان دولت را در واگذاری فعالیت های تصدی گری یاری کند.
طیب نیا ساعتی قبل پس از دیدار و گفت وگو با وزیر امورخارجه ژاپن، موافقتنامه دو جانبه حمایت از سرمایه گذاری دو کشور را در مراسمی رسمی امضا کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا