مدیرکل دفتر صادرات گمرک:

قوانین متعدد، گمرک را در تامین منافع ملی با مشکل مواجه کرده است

قوانین متعدد، گمرک را در تامین منافع ملی با مشکل مواجه کرده است

تهران -مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: هرچند که گمرک تلاش می کند صادرات کالاها را به بازرهای جهانی تسهیل کند ، اما وجود قوانین متعدد در کشور گمرک را در تامین منافع ملی با مشکلاتی مواجه کرده است.

گزارش ایرنا ، حسن علیدوستی روز جمعه در اولین کنفرانس صادرکنندگان ایران شرکت های کوچک و متوسط دردانشگاه بهشتی افزود:گمرک در انجام وظایف خود ملزم به رعایت بیش از 50 قانون و 15 کنوانسیون بین المللی است تا بتواند زمینه های تسهیل صادرات را برای کالاهای ایرانی فراهم کند.
وی اظهار کرد: تسهیل صادرات از عمده وظایف گمرک در کشورهای مختلف جهان است ، اما وجود 40 دستگاه اجرایی برای صدور مجوزهای صادراتی نشان از پیچیده بودن قوانین گمرکی در ایران است.
علیدوستی تاکید کرد: طی دو سال اخیر تسهیل تجارت به منظور رونق کسب و کار فعالان اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی در کشور مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته ، زیرا گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی در پیشانی صادرات کالا نقش محوری دارد.
وی با اشاره به مزیت های اجرای سامانه جامع گمرکی در کشور اظهار داشت: کاهش هزینه های تجاری ، کاهش زمان ارزیابی کالا برای صادرات و رسیدگی به اسناد تجار بر اساس ثبت اظهارکنندگان از مزیت های این سامانه در تسهیل صادرات و حتی واردات بدون مراجعه به مراکز گمرکی است.
به گفته وی ، در پنجره واحد ، کارشناسان گمرک بدون محدودیت جغرافیایی و هدررفت زمان به اظهارنامه های تجار و بازرگانان در تمام مناطق گمرکی در فضای مجازی رسیدگی می کنند.
مدیر کل دفتر صادرات گمرک گفت: در این سامانه پنجره واحد فرامرزی به صورت الکترونیکی عملیاتی شده و این در فرآیند رسیدگی به اظهارنامه های تجار و بازرگانان در تمام گمرکات کشور به مورد اجرا گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه در این سامانه آمار واردات ، صادرات و ترانزیت به صورت روزانه قابل رویت است، افزود: امکان پرداخت الکترونیکی، ارائه حمایت های قانونی به صورت شفاف ، افزایش صادرات با استفاده از ضمانت نامه های بانکی بدون محدودیت زمانی و مشاهده فرآیند امور گمرکی کالاهای صادراتی از دیگر مزیت های پنجره واحد سامانه جامعه گمرکی است.ک
وی گفت: با توجه به تقاضای صادرکنندگان و تولید کنندگان طی روزهای گذشته رسیدگی به اظهارنامه های گمرکی به وسیله کارشناسان مجازی فراهم شده و کارشناسان بدون محدودیت جغرافیایی به اظهارنامه های گمرکی رسیدگی می کنند.
علیدوستی تصریح کرد: ارزیابی روی کامیون ها بدون تخلیه کالا ، صادرات محصولات ایرانی را تسهیل کرده است ، زیرا در گمرک اولین اولویت ما صادرات کالا و پس از آن ترانزیت و رسیدگی به کالاهای وارداتی است.
وی ادامه داد: در این سامانه در صورتی که کالا در مسیرهای سبز قرار بگیرد بدون بازرسی اجازه صادرات آن صادر می شود تا در اسرع وقت کالا به بازارهای هدف برسد.
علیدوستی گفت: در صورتی که کالاهای صادراتی در مسیر زرد قرار گیرد این نشان می دهد که صادرات کالا نیاز به ارزیابی فیزیکی ندارد ، اما صادرات کالا نیازمند اخذ مجوز از سازمان دیگری است.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک اظهار داشت: درصورتی که صادرات کالا در مسیر قرمز قرار گیرد علاوه بر اینکه این کالا توسط کارشناسان گمرک مورد ارزیابی قرار می گیرد ، تمام اسناد آن نیز به دقت کنترل می شود.
وی در پایان تصریح کرد: هرچه قوانین و مقررات صادرات کالا را تسهیل کنیم گمرک به طرف پویایی حرکت خواهد کردو دولت تدبیر و امید نیز با رفع تحریم های ظالمانه به دنبال تسهیل صادرات کالاهای ایرانی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا