گزارش بانک مرکزی از علائم کاهش عمق رکود در نیمه نخست امسال

گزارش بانک مرکزی از علائم کاهش عمق رکود در نیمه نخست امسال

تهران- ایرنا- شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی بر پایه گزارش بانک مرکزی از منفی 4.2 درصد در سه ماهه آغاز امسال، به منفی 0.6 درصد در سه ماهه دوم رسید که از کاهش علائم رکود در اقتصاد نشان دارد.

در نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بخش صنعت، روند افت شاخص تولید کارگاه های صنعتی کاهش یافته؛ به گونه ای که شاخص تولید کارگاه های صنعتی در سه ماهه دوم امسال به منفی 0.6 درصد و جواز تاسیس واحدهای صنعتی از لحاظ شمار به منفی 9.5 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری به منفی 25.4 درصد رسید.
این در حالی است که شاخص تولید کارگاه های صنعتی در سه ماهه آغاز سال به 4.2 درصد کاهش یافته و جواز تاسیس واحدهای صنعتی از لحاظ شمار 6.4 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری 23.7 درصد بود.
همچنین شمار پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی در سه ماهه نخست امسال منفی 12.6 درصد و ارزش سرمایه گذاری پروانه های صادر شده، منفی 27.6 درصد بود. این آمار در فصل تابستان در بخش شمار پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی به منفی 1.5 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری به منفی 17.5 درصد رسید.
ناگفته نماند شاخص کل تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در سال 1393 برمبنای سال پایه 1390، به عدد 92.9 رسید که نسبت به سال 1392 معادل 6.7 درصد افزایش یافته بود.

** افت روند کاهشی صدور پروانه های ساختمانی در سه ماهه دوم سال
به گزارش بانک مرکزی، در سه ماهه نخست سال شمار پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری منفی 17.8 درصد بود که این رقم در سه ماهه دوم منفی 11.2 درصد شد. بنابراین روند افت در این بخش نیز کاهشی بوده است.
این رقم در شهر تهران در سه ماهه نخست سال منفی 36.2 بود که در سه ماهه دوم به منفی 0.5 درصد رسید.
همچنین سطح زیربنای طبقات ساختمان ها بر پایه پروانه های صادرشده در همه مناطق شهری از منفی 13.2 درصد در سه ماهه نخست به منفی 15 درصد در فصل تابستان رسید. این رقم در تهران نیز از منفی 22.7 درصد، به منفی 30 درصد تبدیل شد.
سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های تازه ساز مناطق شهری نیز از منفی 6.4 درصد در سه ماهه نخست سال به منفی 5.4 درصد در سه ماهه دوم رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا