تحلیل محسن جلال پور از بورس؛

چه عواملی شاخص بورس را متاثر کرده است؟

چه عواملی شاخص بورس را متاثر کرده است؟

رئیس اتاق ایران با توضیحاتی درباره وضعیت فعلی بورس عنوان کرد که چه عواملی می‌تواند شاخص بورس را متاثر کند.

محسن جلالپور که عضو شورای عالی بورس هم است، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: یک مدیر با‌سابقه در نهایت می‌تواند وضعیت سازمان خود را اندکی بهبود بخشد اما نمی‌تواند در این شرایط معجزه کند. در سال‌های گذشته، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک زیادی وجود داشته که وضعیت فعلی بورس را رقم زده است.

رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین سخن گفتن از وضعیت بورس بی‌آنکه به میزان و اثرگذاری ریسک‌ها توجه کنیم، راه به جایی نمی‌برد.

جلالپور تصریح کرد: بازار سرمایه احتمالاً به دو دلیل کلی به وضع فعلی دچار شده است. یا ریسک‌های سیاسی و عدم اطمینان فعالان اقتصادی نسبت به آینده سیاسی و دیپلماسی کشور بر این وضع اثرگذار بوده است یا اینکه عملکرد شرکت‌ها آن‌قدر نامناسب بوده که تمایل به فروش و خروج از بازار سهام را شدت بخشیده است. نگرانی اول که می‌توان آن را در قالب ریسک سیستماتیک ارزیابی کرد، در سال‌های گذشته به شدت وجود داشته و اکنون هم با وجود تعیین تکلیف نسبی پرونده هسته‌ای ایران و توافق اخیر تا زمانی که به مرحله اجرا نرسد، وجود دارد هرچند که نگرانی درباره آن کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

وی در همین مورد بیان کرد: از آن طرف با دولتی مواجه نیستیم که تصمیم‌های خلق‌الساعه بگیرد یا با رفتارهای تهاجمی، ریسک بازارها را افزایش دهد. این دولت نشان داده که اهل رفتارهای دگرگون‌کننده و شوک‌آور نیست و کمتر علاقه دارد که فعالان بازارها را شگفت‌زده کند. به این ترتیب شاهد کاهش محسوس ریسک بازارها هستیم و از این زاویه باید مجموعه عملکرد دولت را مثبت ارزیابی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، با این حال رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اما از آن طرف نگرانی‌های زیادی در بخش‌های تولیدی و صنعت و تجارت وجود دارد که پاسخ مناسبی به این نگرانی‌ها داده نشده است. ببینید دولت به‌صورت رسمی اعلام کرده که قصد دارد تورم را تک‌رقمی کند. رئیس‌جمهور در سخنرانی‌هایش بارها از کنترل پایه پولی سخن گفته و تاکید کرده به هیچ عنوان نمی‌گذارد کسی از اصول کنترل پایه پولی تخطی کند. خوشبختانه این سیاست‌ها در حوزه تورم جواب داده و همه شاهد هستیم که تورم از 40 درصد دو سال پیش به 15 درصد فعلی رسیده است. این دستاورد همان‌طور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند، در کنار توفیق در دیپلماسی، شایسته تقدیر است. اما در مقابل، وضعیت نگران‌کننده رکود هم غیرقابل کتمان است. اما این سوال مطرح است که آیا دولت به همان اندازه که در زمینه کاهش تورم محکم و قاطع ایستاده، در باره رکود هم این صلابت را دارد؟

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا