دفاع سبحانی از قراردادهای فولادی ایران با دانیلی

دفاع سبحانی از قراردادهای فولادی ایران با دانیلی

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان قراردادهای فولادی ایران را با شرکت دانیلی ایتالیا در بهترین زمان دانست و گفت: در دوران رکود این پروژه ها ارزان تر تمام خواهد شد و مناسب ترین زمان برای سرمایه گذاری در عرصه فولاد همین الان است.

به گزارش ماین نیوز، بهرام سبحانی ارزش قرارداهای سه پروژه فولادی با ایتالیا را 900 میلیون یورو اعلام کرد و اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به اروپا چندین قرارداد به امضا رسید که سه قرارداد متعلق به کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد سپید دشت و فولاد هرمزگان بوده اشت.

او درباره انتقادات مطرح شده نسبت به قرارداهای منعقد شده در صنعت فولاد، گفت: درست است که بازار فولاد با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و تقاضایی برای محصولات تولیدی حتی دپوها نیست اما الان بهترین زمان سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد است زیرا مطمئنا قیمت فولاد این نخواهد ماند.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: معمولا در دوران رکود بهترین فرصت برای راه‌اندازی پروژه‌هاست زیرا به سرانجام رسیدن این واحدها زمان‌بر خواهد بود و چند سال طول خواهد کشید. در حقیقت حداقل برای ساخت هر کدام از این پروژه‌ها سه چهار سال زمان نیاز است و تا سه چهار سال آینده که این واحدها وارد مدار شوند، قطعا وضعیت بازار و قیمت‌ها بهبود پیدا کرده است.

سبحانی درباره مبادله فولاد ایران با ایتالیا گفت: حدود 70 درصد محصولات فولادمبارکه به اروپا صادر می‌شود و قسمت عمده‌ای از آن را به ایتالیا می‌فروشیم. برای امسال 1.5 میلیون تن برنامه صادرات داشتیم و تا پایان سال امیدواریم به این رقم خواهیم رسید که ارزش این صادرات با قیمت‌های فعلی 500 یورو می‌شود. همچنین برای سال 95 برنامه‌ریزی برای صادرات 2 میلیون تن فولاد کرده‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در دوران کاهش قیمت‌ها سودآور خواهد بود، گفت: حالا که قیمت بسیاری از مواد معدنی کاهش پیدا کرده هر ساخت و سازی می‌خواهد انجام شود، از فولاد گرفته تا کالاهای مصرفی دیگر، مسلما در رکود این پروژه‌ها ارزان‌تر تمام خواهد شد و مناسب‌ترین زمان برای سرمایه‌گذاری در عرصه فولاد همین الان است و قراردادهای ایران با دانیلی ایتالیا در زمینه فولاد بر اساس منطق و در نظر گرفتن توجیه اقتصادی منعقد شده است.

سبحانی تصریح کرد: به هر حال برای رسیدن به 55 میلیون تن فولاد که در سند چشم‌انداز مورد نظر قرار گرفته باید ظرفیت‌های جدید ایجاد شود و باید از همین الان به لحاظ تکنولوژی صنعت فولادمان را ارتقا دهیم.

او به ملاحظات زیست‌محیطی و بحران آب در قرارداهای فولادی اشاره کرد و گفت: در این قراردادها اینها بررسی شده است و در قراردادهایی که مربوط به فولادمبارکه بوده این تمهیدات را اندیشیده‌ایم چنان که فولاد هرمزگان در کنار آب است و به منابع آبی خلیج فارس دسترسی دارد. در واحد نوردسازی فولاد مبارکه هم پیش‌بینی‌های آن شده و آب چندانی مصرف نخواهد شد.

سبحانی در ادامه توضیح داد: یک پروژه ما هم فولاد سپید دشت بوده که در آن بهینه کردن تولید فرآیند اسلب به نورد گرم مطرح است و در خصوص مصرف آب آن پیش‌بینی‌‌هایی کرده‌ایم. اما این جای امیدواری دارد که از این پس تولید فولاد با تکنولوژی‌های جدید صورت می‌گیرد و این در آینده برای صنعت داخلی فولاد سودآور خواهد بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درخصوص تاسیس شرکت پرشین متالیک در بندر چابهار نیز گفت: قرارداد همکاری بین ایران و ایتالیا که قرار است با شرکت سرمایه‌گذاری خارجی و با مشارکت ایران تاسیس شود قرار است درزنجیره تولید از سنگ‌آهن تا فولاد متمرکز شود و . طبیعتا فرآوری سنگ‌آهن برای گندله‌سازی احیای مستقیم با سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه باید بیشتر متکی بر نگاه صادراتی برنامه‌ریزی کرد، گفت: بهتر است به جای اینکه مواد خام‌مان را از گاز طبیعی تا سنگ‌آهن، به صورت خام صادر کنیم، اینها را به کارخانه آورد و تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بالاتر کرد.

این اظهارات در حالی است که پس از انعقاد این قراردادهای فولادی نگرانی‌هایی درباره قرارداد همکاری 5.7 میلیارد دلاری شرکت دانیلی در حوزه فولاد ایران از سوی برخی مطرح شده است. برخی بر این باورند که در حال حاضر برای تولیدات و دپوی کارخانجات فولاد ایران تقاضایی نیست و سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه سودآور نخواهد بود. همچنین برخی ملاحظات مانند بحران آب و استانداردهای زیست‌محیطی نادیده گرفته شده در حالی که مدیرعامل فولادمبارکه این ابهامات را رد کرد و سرمایه‌گذاری را از روی منطق اقتصادی دانست.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا