حرکت صنعت به سوی مرزهای خروج از رکود

حرکت صنعت به سوی مرزهای خروج از رکود

در ۳ ماهه دوم امسال شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی از منفی ۴.۱ درصد در سه ماهه اول به منفی ۶ دهم درصد رسید که نشان‌دهنده کاهش شدت رکود در این بخش است.

 

براساس نماگرهای بانک مرکزی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه دوم امسال با 6 دهم درصد کاهش به عدد 94.6 رسید. پیش از این در سه ماهه اول این شاخص 4.1 درصد کاهش داشت که تغییر این عدد به 6 دهم درصد در سه ماهه دوم بیانگر کاهش شدت و عمق رکود در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است.
در بخش صنعت تعداد جواز تاسیس واحدهای صنعتی با 9.5 درصد کاهش به 3هزار و 743 واحد رسید حجم سرمایه گذاری این تعداد جواز تاسیس 26 هزار و 260 میلیارد تومان بوده است. حجم ارزش ریالی این میزان سرمایه گذاری 25.4 درصد کاهش داشته است.
در بخش پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی هزار و 198 واحد با 1.5 درصد کاهش بوده که حجم سرمایه گذاری آن 3 هزار و 580 میلیارد تومان بوده است. میزان سرمایه گذاری در این بخش 17.5 درصد کاهش داشته است.
مقایسه ارقام سه ماهه اول با سه ماهه دوم نشان می‌دهد که از شدت رکود و کاهش سرمایه گذاری در صنعت کاسته شده است.
در بخش ساختمان تعداد پروانه‌های ساختمانی ساخته شده در مناطق شهری در سه ماهه دوم امسال 11.2 دهم درصد کاهش داشته که نسبت به رقم کاهشی 17.8 درصدی در سه ماهه اول و همچنین عدد منفی 23.2 درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته گویای حرکت آرام به سمت خروج از رکود در این بخش است. تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران در سه ماهه دوم نیم درصد کاهش داشته و در شهرهای بزرگ 7.6 درصد افت داشته است.
تعداد ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری با 2 درصد کاهش مواجه شده که نسبت به کاهش 14.5 درصدی سه ماهه اول روند بهبود نسبی را نشان می‌دهد، در سرمایه گذاری بخش مسکن نشان می‌دهد. همچنین تعداد ساختمان‌های نیمه تمام 10.9 درصد کاهش یافته و ساختمان‌های تکمیل شده 5.5 درصد رشد داشته است در مجموع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری 5.4 درصد کاهش یافته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا