هند به دنبال احداث گندله‌سازی در ایران

هند به دنبال احداث گندله‌سازی در ایران

گروه معادن >سنگ آهن - شرکت هندی دولتی KIOCL ممکن است با سرمایه گذاری 59 میلیون دلاری یک واحد تولید گندله در ایران احداث کند. هدف از این سرمایه گذاری احتمالی نیز ایجاد دسترسی صنعت فولاد ایران به مواد اولیه ارزان تر اعلام شده است.

به گزارش ماین نیوز، رویترز گزارش داد که این شرکت هندی همچنین با توجه به رفع تحریم های ایران، در حال مذاکره برای فروش بیش از 2 میلیون تن گندله به ایران است. این در حالیست که پیشتر ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در گفت‌وگو با ماین نیوز از منتفی شدن مذاکره این شرکت با شرکت KIOCL در زمینه واردات گندله خبر داده بود.

تقی زاده همچنین ابراز امیدواری کرده بود که گل گهر به زودی با بهره برداری از پروژه های جدید گندله سازی خود تبدیل به یک صادرکننده گندله نیز شود.

پیش از این اظهارنظر اما رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت KIOCL در گفت‌وگو با ماین نیوز کیفیت و قیمت مناسب گندله تولیدی این شرکت را برای خریداران ایرانی مناسب دانسته بود.

اما KIOCL تنها شرکت هندی نیست که در حال مذاکره با ایران به منظور عقد قرارداد است. شرکت آلومینیوم سازی نالکو هم از برنامه خود برای احداث یک واحد ذوب آلومینیوم با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در ایران خبر داده است.

توافق هسته ایران و 1+5 و همچنین اجرایی شدن برجام و در پی آن رفع تحریم ها علیه ایران، باعث جلب توجه بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به سمت بازار ایران شده است. تاکنون صدها هیات تجاری از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و مذاکرات خود را برای همکاری با این کشور انجام داده اند. اخیرا نیز هیات همراه رئیس جمهوری ایران در سفر به ایتالیا و فرانسه میلیاردها دلار قرارداد و تفاهم نامه را به طرف های اروپایی خود امضاء کرد.

پیشتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرده بود که تنها در بخش معدن در حال حاضر بیش از 10 میلیارد دلار تعهد سرمایه گذاری از شرکت های اروپایی و چینی دریافت شده است. برخی از این قراردادها نهایی شده اند اما برخی دیگر هنوز در دست مذاکره هستند. این در حالیست که ارزش ذخایر معدنی ایران بالغ بر 700 میلیارد دلار برآورد می شود و این کشور دارای طیف متنوعی از مواد معدنی مانند مس، سنگ آهن، روی، سرب، عناصر نادر خاکی و ... است.

براساس آمار ایران دارای بیش از 3000 معدن فعال است که عمده این معادن نیز در مالکیت بخش خصوصی قرار دارند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا