همدستی برای استخراج معادن افغانستان!

همدستی برای استخراج معادن افغانستان!

گروه معادن - زمزمه هایی مبنی بر امضای قرارداد همکاری طالبان و پاکستان برای استخراج معادن افغانستان وجود دارد.

به گزارش ماین نیوز، این روزها قرارداد بین طالبان و پاکستان برای استخراج معادن افغانستان تیتر یک بسیاری از رسانه ها را به خود اختصاص داده است.

ماجرا اینگونه بازنشر شده که بر اساس قرارداد منعقد شده میان طالبان و متخصصان پاکستانی ، معادن «زنخان»، «واغظ»، «زرکشان» و فرمانداری مقر غزنی به طور منظم استخراج و به اسلام آباد منتقل می شوند.

پایگاه خبری سلام وطندار افغانستان ادعا کرده ابتدا این معادن توسط گروه طالبان شناسایی و نشانه گذاری می شود و سپس با همکاری گروهی از متخصصان پاکستانی به شیوه ای حرفه ای استخراج می شود و با استفاده از ماشین های باربری به آن سوی مرز انتقال می یابد.

همچنین این سایت خبری در گزارش خود آورده است «محمدامان حمیمی» والی غزنی، نیز ادعا کرده که 5 معدن مهم ولایت غزنی در اختیار گروه طالبان است و دولت هیچ کنترلی بر آن ها ندارد.

ظاهراً اهالی مناطق دوردست ولایت غزنی عنوان کرده اند که سنگ های معدنی افغانستان به بهای بسیار کم به متخصصان پاکستانی فروخته می شود و با هزینه پاکستانی ها و همکاری امنیتی طالبان به اسلام آباد صادر می شود.

این در حالی است که طالبان تاکنون درباره قاچاق سنگ های معادن غزنی به پاکستان هیچ واکنشی نشان داده اند.

شنیده ها حاکی است استخراج غیرقانونی و قاچاق سنگ های معادن به خارج از افغانستان خبر تازه ای نیست؛ اما به نظر می رسد که نسبت به سال های پیش، استخراج غیرقانونی تقریباً تبدیل به امری معمول و طبیعی شده است.

طالبان به صورت سازمان یافته سنگ های قیمتی و صنعتی معادن افغانستان را نشانه گذاری، استخراج و تصفیه کرده و دست آخر به راحتی به خارج کشور قاچاق می کنند.

چندی پیش شبکه نظارت بر منابع طبیعی و محیط زیست افغانستان اعلام کرد طالبان برای کسب ثروت یک تریلیون دلاری به معادن افغانستان چشم دوخته و سلطه آنها بر منابع افغانستان در حال گسترش است.

«داوود شاه سبا» وزیر معادن و پتروشیمی افغانستان نیز در هشتم ژوئن (18 خرداد) به نمایندگان پارلمان این کشور گفته بود که داعش تهدیدی جدی برای صنعت نوپای معدن در افغانستان است.

وی تاکید کرد که چالش های امنیتی، مانع از نظارت دولت بر 100 معدن از 339 معدن کشور می شود.

پایگاه خبری دیپلمات نیز چندی پیش به موضوع غارت معادن افغانستان توسط گروه داعش پرداخت و نوشت: برآوردها نشان می دهد که از زمان سرنگونی حکومت طالبان، افغانستان سالانه دستکم 300 میلیون دلار بخاطر معدن کاری های غیرقانونی زیان دیده است.

پاکستان به طور سنتی، بزرگترین خریدار کانسنگ های غیرقانونی از افغانستان است و اسلام آباد هیچ انگیزه ای برای جلوگیری از اینگونه واردات به ویژه واردات کرومیت ندارد.

حال باید منتظر واکنش رسمی دولتمردان افغانستانی ماند و دید که آیا این اخبار واقعیت دارد یا خیر، اگر واقعی است چرا منابع و معادن افغانستان به راحتی قاچاق می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا