در نشست اعضای‌اوپک و غیراوپک چه‌گذشت؟

در نشست اعضای‌اوپک و غیراوپک چه‌گذشت؟

کارشناسان نفتی عضو و غیر عضو اوپک در یک نشست فنی در وین هشدار دادند که نفت ارزان سبب کاهش سرمایه‌گذاری در منابع جدید می شود، اما هم اکنون هیچ گام موثری برای تقویت بازار نفت وجود ندارد.

رویترز از وین گزارش داد که مقام‌های نفتی کشورهای عضو غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از نشست فنی ٢١ اکتبر (٢٩ مهرماه) در وین اتریش اعلام کردند: در این نشست ریسک کاهش سرمایه گذاریها در بخشهای افزایش ظرفیت تولید نفت خام در پی افت قیمتهای جهانی نفت خام بررسی شد و کشورهای عضو و غی عضو اوپک بر سر این که اکنون هیچ گام موثری برای کمک به بهبود بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد، توافق نظر داشتند.

اوپک از هشت کشور تولید کننده غیر عضو این سازمان از جمله روسیه دعوت کرده بود تا پیش از نشست عادی آذرماه، در نشست فنی وین شرکت کنند.

الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا در نشست چهارشنبه گذشته ضمن ارائه پیشنهادهای کاراکاس برای بهبود قیمت نفت، اعلام کرد: قیمت نفت مناسب حدود ٨٨ دلار برای هر بشکه است.

ونزوئلا از زمان افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام بارها پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده اوپک ار مطرح و حتی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا پیشنهاد برگزاری نشست سران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را نیز ارائه کرده بود.

دل پینو، به خبرنگاران گفت: با نفت ٤٠ دلاری، ما در شرایط پایین تر از سطح متعادل بازار هستیم.

وی همچنین درباره درباره کاهش ذخیره سازیها، کاهش تولید و سرمایه گذاری مورد نیاز در پروژه های افزایش ظرفیت تولید ابراز نگرانی کرد.

الیا گالکین، نماینده روسیه در نشست فنی اوپک و رئیس بخش همکاریهای بین المللی وزارت انرژی این کشور علام کرد: سرمایه گذاریهای نفتی در معرض ریسک قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: خطر کاهش سرمایه گذاریهای تولیدکنندگان نفت احساس می شود، بخش قابل توجهی از این نشست به پیشنهادهای ونزوئلا اختصاص یافت و درباره کاهش تولید بحثی نشد.

این نشست نتوانست چندان تاثیی بر کشورهای غیرعضو اوپک داشته باشد، از هشت کشور غیر عضو اوپک که دعوت شده بودند، تنها نمایندگان مکزیک، روسیه، کلمبیا، قزاقستان و برزیل شرکت کردند.

بیشتر کشورهای عضو اوپک نمایندگان ملی و کارشناسان نفتی خود را به این نشست فرستاده بودند، تنها ونزوئلا و اکوادور در حد وزیر در این نشست حاضر شدند.

کشورهای اوپکی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان علاقه ای نسبت به بازگشت به راهبرد حمایت از قیمتها از خود نشان نداده اند و در عوض به دنبال رقابت بر سر سهم بیشتر از بازارهای جهانی نفت خام هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا