استرالیا تحریم آلومینیوم ایران را ناقص لغو کرد

استرالیا تحریم آلومینیوم ایران را ناقص لغو کرد

اقتصاد > صنعت - تسنیم نوشت:استرالیا ممنوعیت صادرات آلومینا به ایران را لغو کرد اما اعلام کرد همچنان محدودیت هایی را بر صدور برخی محصولات با آلیاژ آلومینیوم نیمه کامل و آلومینیوم به ایران حفظ می کند.

 وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا اعلام کرد، این کشور که تحریم ها علیه ایران را دو هفته قبل لغو کرده، همچنان محدودیت هایی را بر صدور برخی محصولات با آلیاژ آلومینیوم نیمه کامل و آلومینیوم به ایران اعمال خواهد کرد.

اما بر اساس اعلام این وزارتخانه، صادرات بوکسیت و آلومینا، مواد مورد نیاز برای تولید آلومینیوم اولیه آزاد است.

استرالیا سیاست خود در قبال ایران را اصلاح کرده، اما همچنان در زمینه صادرات آلومینیوم و برخی مواد دیگر به صورت ورقه، لوله و شمش به ایران محدودیت هایی اعمال می کند.

این محصولات به قرار زیر است:
-شمش های آلومینیوم، میله ها و پروفیل ها.
-آلومینیوم های غیرآلیاژی، شمش ها و میله ها.
-آلیاژهای آلومینیومی؛ پوکه های پروفیل و شمش ها و میله ها
-صفحات آلومینیومی، ورقه ها و نوارها با زخامت بیش از 0.2 میلی متر.
-فویل های آلومینیومی با زخامت تا 0.2 میلی متر.
-لوله های آلومینیومی.

استرالیا از اکتبر 2008 تا 17 ژانویه 2017 تحریم های اقتصادی ای را علیه ایران اعمال کرده بود که شامل قانون تحریم های مستقل 2016 و طرح اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل بود.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا روز 17 ژانویه در بیانیه ای اعلام کرد، استرالیا به اعمال تحریم ها در زمینه صادرات اقلام نظامی برای مدت 5 سال ادامه می دهد و محدودیت ها در زمینه مواد مرتبط با موشک های بالستیک را نیز تا 8 سال ادامه خواهد داد.

قبل از انتشار گزارش وزارت تجارت استرالیا در مورد محدودیت صادرات آلومینا به ایران، برخی از فعالان بازار گفته بودند تصور می کنند این ماده احتمالا به عنوان ماده مرتبط با موشک های بالستیک طبقه بندی شود.

ایران در مجموع وارد کننده آلومینا محسوب می شود و همواره از واردات آلومینا از استرالیا استقبال کرده است. در سال های اخیر، ایران اغلب قیمت اضافه قابل توجهی برای خرید آلومینا از هند پرداخت کرده است.

در اکتبر سال گذشته، شرکت ایرالکوی ایران قراردادی را برای خرید آلومینا با شرکت نالکوی هند منعقد کرد که بر اساس آن توافق شده بود ایران 300 هزار تن آلومنیوم خریداری نماید. قیمت این قرارداد، 18.5 درصد قیمت آلومنیوم ال ام ای تعیین شده بود.

در مقابل، نالکو 2 قرارداد دیگر فروش آلومینا برای سال 2016 با شرکت های ویتول سوئیس به قیمت 17.07 درصد و 16.9 درصد ال ام ای منعقد کرده بود که حجم آنها به ترتیب 330 و 270 هزار تن بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا