يک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با معدن نيوز با توجه به رشد نامناسب زنجيره فولاد خواستار شد

صنايع فولاد کشور مورد نقد کارشناسي قرار گيرد

صنايع فولاد کشور مورد نقد کارشناسي قرار گيرد پايگاه خبري معدن نيوز- عضو هيات علمي دانشگاه‌ها و کارشناس رسمي دادگستري گفت: بيش از 2 درصد از ذخاير قابل بهره‌برداري سنگ آ هن شناخته شده دنيا در ايران قرار دارد اما متاسفانه در کشور از ظرفيت‌هاي کامل واحدهاي توليد آهن اسفنجي و تبديل اهن آسفنجي به فولاد در سال 2014م بهره‌مند نشده‌ايم.
سيد تقي نعيمي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: نياز صنايع فولاد کشور به گندله پخته شده در سال 2014م حدود 23 ميليون تن بوده است.
وي افزود: گندله‌هاي پخته شده‌اي که به طور عمده معادن مختلف سنگ آ هن ايران براي احيا به واحدهاي مختلف توليد آهن اسفنجي تحويل داده‌اند کمتر از نياز واحدهاي توليد آ هن اسفنجي در اين سال بوده است.
نعيمي خاطر نشان کرد: مقدار محدودي از اين نياز با هزينه‌هاي زياد از بحرين که فاقد منابع معدني سنگ آ هن است و کنسانتره آ هن را به منظور تبديل به گندله پخته شده از معادن برزيل يا استراليا تامين مي‌کند، خريداري شده است.
اين استاد دانشگاه گفت: طي سال‌هاي اخير متاسفانه صنايع فولاد ايران نتوانسته‌اند به موقع ظرفيت توليد زنجيره خط توليد فولاد را متناسب با يکديگر براي بهره‌برداري و در نهايت توليد آماده کنند.
وي تصريح کرد: بنابراين لازم است در اين رابطه مجلس شوراي اسلامي بخش فولاد برنامه ششم توسعه را براي نقد کارشناسي همه جانبه در اختيار انجمن‌هاي علمي و فني و تخصصي نظير نظام مهندسي معدن، انجمن متالورژي يا اتحاديه انجمن‌هاي علم مواد ايران قرار دهند و پس از دريافت نظريات نخبگان کشور برنامه را بر مبناي واقعيت‌هاي ملي و امروز جهاني تصويب کنند.
نعيمي گفت: مسئولان با استناد به برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور که 10 سال آ ن گذشته است سعي دارند توليد فولاد را به 55 ميليون تن برسانند.
وي تاکيد کرد: اما انچه که در اهداف چشم‌انداز ناديده گرفته شده مسئله تحريم‌هاي پيش آ مده و تحولات اساسي جهان بوده است چرا که بر مبناي برنامه‌هاي چشم‌انداز صادرات چند ميليوني فولاد به ساير کشورها مدنظر قرار گرفته بود.
عضو هيات علمي دانشگاه عنوان کرد: اما پس از گذشت سال‌ها وضعيت کشورهايي که قصد صادرات به آ نها وجود داشت تغيير کرده به طوريکه که بسياري از آنها تا 5سال ديگر علاوه بر تامين نيازهاي داخلي خود در بخش فولاد گريد ساختماني مازاد توليد هم خواهند داشت.
وي افزود: لازم است با توجه به ذخاير و ظرفيت‌هاي که در ايران وجود دارد از راه‌حل‌ها و راهکارهاي مناسبي براي نجات صنايع معدني ايران استفاده شود و اجازه ندهند آ زمون و خطاها به ضرر ملت ايران تمام شود.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا