ایران باید تخفیف بدهد

ایران باید تخفیف بدهد

اقتصاد > انرژی - برات البیراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است ایران و آنکارا باید درباره میزان تخفیف صادرات گاز ایران به ترکیه در ماههای آینده به توافق برسند.

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته حمید رضا عراقی  مدیرعامل شرکت ملی گاز گفته بود که ایران در دادگاه بین المللی لاهه برای کم فروشی در صادرات گاز به ترکیه در دوره زمانی 2004 تا 2011  محکوم شده و باید یک میلیون دلار غرامت به ترکیه بپردازد.

نتیجه داوری بین المللی برای دومین بار به نفع ترکیه اعلام شد و این دادگاه اعلام کرد که ایران بابت کم فروشی گاز به ترکیه یک میلیون دلار غرامت بپردازد و یا اینکه در گاز صادراتی باقیمانده طبق قرارداد تخفیف  13.3 تا 15.8 درصدی بدهد. البیراک در گفت وگو با تلویزیون ان تی وی ترکیه گفته است: این تخفیف باید برای واردات گاز ترکیه از ایران بعد از جولای 2011 محاسبه شود.

 ایران از سال  2001 دومین صادرکننده گاز به ترکیه بعد از روسیه بوده است. آنکارا سالانه 10 میلیون مترمکعب گاز ار ایران وارد می کند که بابت هر مترمکعب گاز 490 دلار در هر هزارمترمکعب به ایران پرداخت کرده است .رسانه های ترکیه نوشته اند که این رقم بالاتر از قیمتی است که روسیه و آذربایجان به ترکیه گاز می فروشند.

براساس قرارداد ۲۵ ساله گازی که بین تهران و آنکارابسته شده، شرکت ملی گاز ایران باید سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به شرکت بوتاش ترکیه تحویل دهد.

منبع:اسپوتنیک

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا