ادغام شرکتهای فولادساز واقع در منطقه ویژه خلیج فارس

ادغام شرکتهای فولادساز واقع در منطقه ویژه خلیج فارس

ادغام شرکتهای فولادساز واقع در منطقه ویژه معدن و صنایع معدنی خلیج فارس (بندرعباس)...



یکی از استراتژی های دولت ها در افزایش رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی، ادغام های افقی و عمودی تولیدکنندگان این گونه محصولات است. فرضا در کشور چین، برنامه ادغام فولادسازان کوچک و تشکیل هلدینگ های فولادی با ظرفیت 30 میلیون تن مدتها است در دستور کار دولت قرار دارد.
در ایران اما روند در گذشته متفاوت بوده و فرضا هلدینگ ایمیدرو با تولید 14 میلیون تن فولاد و بیش از 23 میلیون تن سنگ آهن توسط سازمان خصوصی سازی به شرکتهای کوچک و متوسط شکسته شده که امروز با کاهش قیمتها عملا رقابت پذیر نیستند!
با افزایش چالشها، به نظر میرسد امروز جهت گیری متفاوتی نسبت به گذشته را از طرف دولت شاهد هستیم. نمونه آن جلسه ماه گذشته شرکتهای فعال در زنجیره فولاد منطقه ویژه بندرعباس شامل فولاد هرمزگان، مادکوش، مادشیمی، مبارکه، صبا فولاد، کاوه جنوب، هلدینگ کاوه پارس و ... میباشد که در محل شرکت ملی فولاد تشکیل گردید و توافق کلی بر سر تشکیل یک کنسرسیوم فولاد بزرگ با سهامداری این بازیگران صورت گرفته است.
در صورت پیگیری و تحقق این امر، بخش زیادی از مشکلات جاری این بنگاههای کوچک (در مقیاس جهانی) میتواند مدیریت و رقابت پذیری این بخش افزایش یابد.

 


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا