وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده امریکا اظهار کرد

انتظار کاهش تولید نفت عربستان، منطقی نیست

انتظار کاهش تولید نفت عربستان، منطقی نیست

هیتر لانگ/گزارشگر

نفت در حال حاضر به ارزان‌ترین قیمت خود رسیده‌است. عربستان سعودی می‌تواند اوضاع را تغییر بدهد اما مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده امریکا پیش‌بینی کرده‌است که سعودی‌ها هیچ اقدامی برای افزایش قیمت نفت نخواهند کرد.

آلبرایت در مصاحبه‌ای که با سی‌ان‌ان مانی داشت، گفت: «اگر منطقی فکر کنید تقریباً احتمال چنین چیزی کمتر از صفر است.»

قیمت نفت در ماه ژانویه به کمترین میزان خود در 13سال گذشته رسیده‌است. نفت خام با قیمت حدود 30دلار در ازای هر بشکه معامله می‌شود.

آلبرایت گفت: «از وضعیت بازار کاملاً مشهود است که آن‌ها به سهم خود در بازار نیاز دارند. اگر تسلیم بشوند دیگر نمی‌توانند سهم خود را پس بگیرند.»

عربستان سعودی به دنبال کاهش قیمت نفت با دردسرهایی مواجه شده‌است. این کشور با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو شده‌است و نیاز دارد به صورت وام، پول دریافت کند. اگر عربستان سعودی میزان تولید نفت خود را کاهش بدهد، قیمت‌ها به سرعت افزایش خواهد یافت. اما آلبرایت معتقد است سعودی‌ها هیچ‌گاه چنین کاری نمی‌کنند چرا که از نظر آن‌ها، این گزینه منطقی نیست.

آلبرایت گفت: «از وضعیت بازار کاملاً مشهود است که آن‌ها به سهم خود در بازار نیاز دارند. اگر تسلیم بشوند دیگر نمی‌توانند سهم خود را پس بگیرند.»

به اعتقاد آلبرایت، سعودی‌ها در حال حاضر بیش از آنکه نگران قیمت‌ها باشند، از بابت امریکا نگران هستند چرا که به نظر می‌رسد وابستگی خاصی به نفت ندارند و می‌توانند در سال جدید با قیمت‌ها پایین دوام بیاورند.

کشورهایی نظیر روسیه، ونزوئلا و نیجریه نمی‌توانند بیش از این با قیمت پایین نفت دوام بیاورند. آن‌ها نیز فشار زیادی را به سعودی‌ها وارد کرده‌اند تا تولید نفت را کاهش بدهد.

آلبرابت گفت: «من تا کنون چنین وضعیتی ندیده بودم. خیلی جالب است.»

عربستان سعودی برای چندین دهه، پادشاه تولیدکننده نفت در بازار نفت بوده‌است. عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و رهبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بوده‌است. زمانی‌که سعودی‌ها تولید نفت خود را متوقف می‌کردند، قیمت نفت به سرعت بالا می‌رفت. زمانی‌که بیشتر تولید می‌کرد نیز قیمت‌ها کاهش می‌یافت.

اما اکنون دینامیک بازار به کلی تغییر کرده‌است. ایالات متحده امریکا انقلابی را در صنعت انرژی تجربه کرده‌است. در حال حاضر امریکا تولیدکننده بزرگ نفت روی کره زمین است. سعودی‌ها اما در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.

دنیا منتظر دیدن صحنه‌ای تاریخی است؛ کدام‌یک زودتر دست خواهد کشید؟ سعودی‌ها یا امریکایی‌ها؟

عربستان در حال حاضر بیشترین میزان نفت را تولید می‌کند. قطعاً با این کار می‌تواند برخی از کسب‌وکارهای خرد و کوچک امریکا را از میدان رقابت خارج کند. تا کنون نیز بسیاری از آن‌ها از گردنه رقابت خارج شده‌اند.

اما عربستان با این کار به خودش نیز آسیب می‌زند. مردم سعودی که به یارانه‌های کلان دولتی عادت کرده بودند اکنون باید رویه خود را تغییر بدهند. آلبرایت گفت: «آن‌ها در زمینه اداره کشور خود وابستگی کاملی به درآمدهای نفتی دارند.»

منبع: سی‌ان‌ان مانی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا