ذخایر ارزی عربستان به پایین‌ترین رقم ۴ سال گذشته رسید

ذخایر ارزی عربستان به پایین‌ترین رقم ۴ سال گذشته رسید

ذخایر ارزی عربستان در سال میلادی گذشته به ۶۱۱ میلیارد دلار رسید که پایین ترین رقم در ۴ سال گذشته بوده است.

به نقل از پایگاه خبری کویت تایمز، در حالی که ریاض بعد از افت شدید قیمت نفت به دنبال تامین کسری بودجه خود از منابع دیگر است، بر اساس گزارشی که دیروز منتشر شد، ذخایر ارزی عربستان سال گذشته به پایین ترین رقم در 4 سال گذشته رسید.

بر اساس یک گزارش اقتصادی، ذخایر مالی بزرگترین صادر کننده نفت جهان در پایان سال 2015 میلادی به 611.9 میلیارد دلار رسید، که پایین ترین رقم از سال 2011 بوده است. این رقم در سال 2014، 732 میلیارد دلار بود.

موسسه جادوا اعلام کرد، بعد از افت 75 درصدی قیمت نفت از اواسط سال 2014 به این طرف، انتظار دارد ذخایر مالی عربستان در پایان سال 2016 به حدود 500 میلیارد دلار برسد.

عربستان، دومین تولید کننده بزرگ نفت جهان پس از روسیه،سال گذشته بعد از کاهش 60 درصدی درآمدهای نفتی اش و رسیدن آن به 118 میلیارد دلار، کسری بودجه 98 میلیارد دلاری را تجربه کرد. ریاض همچنین برای بودجه امسال خود کسری 87 میلیارد دلاری را پیش بینی کرده، اما موسسه جادوا این کسری را بیش از 107 میلیارد برآورد کرده است.

عربستان برای کمک به جبران این کسری بودجه، در دسامبر سال گذشته مجموعه ای از اقدامات ریاضتی را در دستور کار قرار داد و قیمت سوخت را تا 80 درصد بالا برد. همچنین قیمت برق، آب، گاز طبیعی و سایر کالاها نیز افزایش یافت.

بر اساس گزارش موسسه جادوا، در سایه این افزایش قیمت ها پیش بینی می شود نرخ تورم در عربستان امسال افزایش یابد و از 2.2 درصد سال گذشته به 3.9 درصد برسد.

عربستان همچنین اقدام به انتشار اوراق قرضه در بازار داخلی خود به ارزش 30 میلیارد دلار نموده است. صندوق بین المللی پول ماه گذشته در پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی عربستان تجدید نظر کرد و آن را به 1.2 درصد در سال جاری رساند که پایین ترین رقم از سال 2009 به شمار می رود. رشد تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2015 میلادی 3.4 بود. عربستان در حال حاضر روزانه 10.2 میلیون بشکه نفت تولید می کند.

انتهای پیام// 34

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا