ایجاد شفافیت در اقتصاد با صندوق مکانیزه اصناف / ابزاری که دست قاچاقچیان را کوتاه می کند

ایجاد شفافیت در اقتصاد با صندوق مکانیزه اصناف / ابزاری که دست قاچاقچیان را کوتاه می کند

اقتصاد > اقتصاد کلان - تسنیم در یاداشتی به نقل از رئیس اتاق اصناف نوشت: واقعیت این است که اقتصاد کشور ما از عدم شفافیت رنج می برد و همه فعالان و متفکران عرصه اقتصاد یکی از مسایل ضروری را ایجاد شفافیت در اقتصاد ایران می دانند.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران- طرحی که بر اساس آن صندوق های مکانیزه فروش در برخی فروشگاه ها نصب می شود شاید یکی از راهکارهای حل عدم شفافیت است.

به باور ما یکی از مشکلات اساسی مردم با این صندوق ها حل می شود و آن گرانفروشی احتمالی معدود متخلفانی است که در اصناف مختلف از غفلت و بی اطلاعی مردم سوءاستفاده کرده و اجناس خود را با قیمت های بیشتر ارائه می کنند. در حالی که با نصب صندوق های فروش مکانیزه، قیمت ها یکسان شده و هیچ فروشنده ای نمی تواند گرانفروشی کند.

البته ممکن است در نگاه اول این ذهنیت ایجاد شود که این طرح به ضرر صاحبان فروشگاه هاست در حالی که چنین نیست چرا که به عنوان مثال این صندوق معیار درآمد فروشگاه حساب می شود و احتمال اعمال سلیقه مودیان مالیاتی و یا سایر عوارض بگیران به صفر می رسد. همین یک نکته برای صاحبان فروشگاه ها بسیار مهم و ارزشمند است.

از سوی دیگر این صندوق، مانند یک حسابدار حرفه ای برای فروشگاه ها عمل خواهد کرد و تمامی آمارهای خرید و فروش کالا را به صاحب صندوق ارائه می کند.

همچنین این که با توجه به حرکت جامعه به سمت خریدهای الکترونیکی، بسترهای بیشتری برای فعال تر شدن فروش اینترنتی و فعالیت تجاری در عرصه های اینترنتی و مجازی را برای فروشندگان فراهم می کند.

یکی دیگر از مزایای این طرح به دست دادن آمار و اطلاعات بسیار دقیق از فرآیندهای بازار و رصد رفتارهای آتی بازارهای مصرفی است. این در حالی است که یکی از رنج های اقتصاد ایران نبود آمار و اطلاعات دقیق است.

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین گروه هایی که با اجرای این طرح متضرر می شوند قاچاقچیان کالاها هستند که به اذعان همگان بزرگترین ضربه را به تولید در کشور زده اند. این طرح تمامی کالاهایی که عرضه می شوند را رصد و شناسنامه آن را مشخص می کند، با این حساب اگر کالایی قاچاق شده باشد، وضعیتش در بازار روشن می شود.

فکر می کنیم نصب صندوق های فروش مکانیزه در فروشگاه ها بسیاری از اشکالات بخش توزیع و تولید در کشور را حل خواهد کرد .

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا