رئیس سازمان شیلات خبر داد

تقاضای بالا در بازارهای جهانی برای خرید آبزیان ایرانی

تقاضای بالا در بازارهای جهانی برای خرید آبزیان ایرانی

رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه تقاضا زیادی برای محصولات آبزی ما در بازارهای جهانی وجود دارد، گفت: روسیه یکی از کشورهایی است که تقاضای بالایی برای ورود محصولات آبزی ما در بازارهای خود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک به این مهم دست یابیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاوری - با تاکید بر توانمندی های سایت میگو گمیشان اظهار کرد: سایت پرورش میگوی گمیشان بهترین سایت در جنوب شرقی دریای خزر است که مطالعات اولیه اش در اوایل سال 1380 انجام شد و از زمان دولت تدبیر و امید فعالیتش سرعت گرفت و شاهد تولید بسیار خوبی در سال جاری بودیم.

وی با بیان اینکه دولت نگاه ویژه ای به سایت پرورش میگو گمیشان دارد، افزود: در بخش های مربوط به کمک های تسهیلاتی و ارزی و ساخت زیرساخت ها دولت نگاه ویژه ای به این منطقه داشت که با همت استاندار گلستان و همکاران ما در اداره کل شیلات گلستان این امر به خوبی صورت گرفت.

صالحی در خصوص افزایش مزارع تولید میگو گلستان از 4000 هکتار به 10 هزار هکتار تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد میگوی تولیدی ما در بازارهای جهانی و در حال رقابت با سایر کشورهاست که ما باید بتوانیم پیروز این رقابت باشیم. از نظر ما هیچ محدودیتی برای تولید و افزایش سطح مزارع پرورش میگو در گمیشان وجود ندارد اما باید این تقاضا و درخواست از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به حاکم شدن فضای پساتحریم و تاثیر این فضا بر تولیدات داخلی گفت: امیدواریم با بستری که با همت خط شکنان دیپلماسی ما در کشور ایجاد شده بتوانیم سرمایه گذاران خارجی را وارد منطقه کنیم و با کمک سرمایه گذاران داخلی فضای تولید، تجارت و اشتغال به خصوص برای جوانان تحصیل کرده را فراهم کنیم.

سید جواد قدس علوی - مدیر کل شیلات گلستان - در خصوص وضعیت پرورش میگو در استان گفت: تولید انبوه میگو در استان از سال 1390 آغاز شده است و امسال پنجمین سال متوالی تولید میگو در گلستان بود که هر سال هم شاهد رشد بهتر و افزایش تولید بودیم.

وی با اشاره به پاک بودن مجتمع پرورش میگو گمیشان تصریح کرد: این مجتمع در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و هدف از اجرای این طرح در این منطقه استفاده از آبهای نامتعارف دریا، ده ها هزار هکتار اراضی کم بازده و شور زاره در شمال استان، ایجاد اشتغال مولد در منطقه و کاهش فشار صید بر دریا بود.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص میزان تولید میگو در مجتمع گمیشان گفت: میزان تولید امسال مجتمع میگو گمیشان 715 تن بوده است که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش تولید داشته ایم.

قدس علوی با اشاره به همکاری دولت و بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در مجتمع پرورش میگو گمیشان بیان کرد: میزان سرمایه سرمایه گذاران خصوصی در لاین 1. 12 میلیارد تومان بوده است و سرمایه گذاری دولت که در سنوات گذشته انجام داده است که شامل زیر ساخت ها اعم از ایجاد کانال های آبرسان و زهکشی، جاده های دسترسی به مزارع، برق رسانی و ... می شود، 9 میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص واحدهای عمل آوری میگو در استان اظهار کرد: در حال حاضر چهار واحد عمل آوری در استان فعال است. ولی با توجه به پیش بینی تولید سال آینده که 100 درصد افزایش خواهد داشت، نیازمند هشت واحد عمل آوری هستیم. یکی از رویکردهای استان در بحث حفظ ارزش افزوده در داخل استان ایجاد واحدهای عمل آوری در منطقه است که در تلاشیم این مهم اتفاق بیفتد.

مدیر کل شیلات گلستان با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد تولید بچه میگو در استان خواهیم بود، گفت: یکی از چالش های ما در سالهای گذشته تامین بچه میگو از جنوب کشور بود که این کار با مشکلاتی اعم از بعد مسافت، تلفات در حین حمل و نقل و افزایش هزینه تولید و خطر انتقال آلودگی همراه بود. برای رفع این مشکل تصمیم بر تولید بچه میگو در استان گرفته شد که مراحل واگذاری زمین برای ساخت مجتمع تولید بچه میگو به یکی از شرکت های فعال که از لحاظ مالی و تجربه و تخصص جایگاه ویژه ای در کشور دارد انجام شد و امیدواریم در دهه فجر با کلنگ زنی این مجتمع کار ساخت و ساز نخستین مرکز تکثیر بچه میگو در استان گلستان آغاز شود.

قدس علوی در پایان با اشاره به افق اداره کل شیلات گلستان در خصوص اجرای طرح 10 هزار هکتاری تولید میگو در استان تصریح کرد: با اجرای این طرح 8500 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. حدود 18 هزار تن تولید میگو خواهیم داشت و حداقل 80 درصد این میزان تولید صادر خواهد شد که 80 تا 100 میلیون دلار ارز آوری در سال برای استان به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، از میزان 715 تن تولید میگو در استان در سال جاری 86 درصد آن به کشورهای امارات، عمان، چین و ویتنام صادر شده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا