گزارش مودیز از دستاورد مثبت تحریمها برای اقتصاد ایران

گزارش مودیز از دستاورد مثبت تحریمها برای اقتصاد ایران

موسسه رتبه سنجی "مودیز اینوسترز سرویس" در یادداشتی اعلام کرد بنظر می‌رسد تحریمهای بین المللی برای اقتصاد ایران سودمند بوده و این کشور را واداشته سریع‌تر از سایر صادرکنندگان نفت خود را با قیمت پایین انرژی وفق دهد.

به گزارش ایسنا، مودیز که یکی از سه موسسه اعتبارسنجی بزرگ جهان است، در یادداشت تحقیقاتی پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران به مدد بنیان قوی که برای کنار آمدن با قطع دسترسی به سیستم مالی جهانی یافته است، در فاصله سال 2016 تا 2017 پنج درصد رشد خواهد کرد.

این موسسه در ادامه این یادداشت نوشت: برداشته شدن تحریمها که در راستای اجرای توافق هسته ای امضا شده در سال گذشته صورت گرفت، حدود 150 میلیارد دلار از داراییهای خارجی بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند و پول مذکور برای احیای زیرساخت فرسوده این کشور استفاده خواهد شد. این کشور همچنین به سیستم پرداخت بین المللی مجددا دسترسی خواهد یافت که هزینه‌های مالی و تجاری را کمتر خواهد کرد.

اتسی شث، معاون مدیرکل مودیز در بیانیه ای اظهار کرد: تحریمهای بین المللی به معنای آن است که ایران با واقعیت درآمدهای نفتی کمتر کنار آمد و زودتر از سایر صادرکنندگان نفت اصلاحات ساختاری را به اجرا گذاشت در حالیکه بیشتر کشورهای متکی به درآمد نفتی بررسی اصلاحات مالی اساسی را تازه شروع کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تشدید تحریمها در سال 2012 ایران را واداشت معافیتهای مالیاتی را حذف کرده و یارانه‌های سوخت را کاهش دهد تا قیمتها را به سطح بازار برساند.

مودیز در ادامه این یادداشت نوشت: از سال 2013 مجموعه ای از سیاستهای دولت از جمله افزایش منابع درآمد غیرنفتی برای تامین هزینه‌های سرمایه بالاتر به همراه تسهیل برخی از تحریمها که در راستای امضا توافق هسته ای مقدماتی صورت گرفت، کمک کرد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران 4.3 درصد در سال 2014 رشد کند.

این موسسه خاطرنشان کرد: ایران از نوساناتی بازارهای مالی که در پی افزایش نرخهای بهره آمریکا و خروج سرمایه از اقتصادهای نوظهور به وجود آمده است، مصون خواهد ماند زیرا تحولات مذکور تاثیر چندانی اوراق قرضه خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران نخواهد داشت.

مودیز در پایان اعلام کرد اقتصاد ایران به ارزش 417 میلیارد دلار که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان است و در مقایسه با سایر صادرکنندگان نفت منطقه ای، تنوع بیشتری دارد، از بنیان قوی برای رشد و توسعه اقتصادی سریع برخوردار است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا