"منابع‌ارزی‌با‌آهنگ‌رشد‌منظم‌وارد‌اقتصاد‌می‌شود"

لیلاز: منابع‌ ارزی را خرج تثبیت‌ دلار کنیم

لیلاز: منابع‌ ارزی را خرج تثبیت‌ دلار کنیم

یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: اگر رییس جمهوری منابع ارزی را به درستی و به تثبیت نرخ ارز تخصیص دهد، مطمئنا با برنامه ریزی های دقیقی که دولت در حال انجام دارد، این منابع با آهنگ رشد منظم و قابل کنترل وارد اقتصاد خواهند شد.

سعید لیلاز با بیان آنکه همه چیز به سیاست های اقتصادی دولت در حوزه منابع ارزی بستگی دارد، افزود: منابع ارزی که آزاد می شود، بسیار باارزش است و باید در حوزه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای وارد اقتصاد شود تا به رشد تولید کمک کند.
وی تاکید کرد: تثبیت نرخ دلار در بازار باید با عوامل اقتصادی صورت گیرد، در حالیکه عامل برجام سیاسی است و من مخالف تثبیت قیمت دلار از طریق عوامل غیراقتصادی هستم.
لیلاز افزود: باید صادرات غیرنفتی، نفتی و پتروشیمی را افزایش دهیم تا درآمد ارزی ایران را بالا ببریم و با اعمال تعرفه های گمرکی درست و به موقع؛ میل به واردات کالاهای مصرفی را کاهش دهیم.
وی یادآور شد: باید اقتصادگردانها را به تولید داخل تشویق کرد تا با افزایش تولید، قیمت ها را کنترل نمود در غیر این صورت، ممکن است با استفاده از ذخایر موجود فقط تا مدتی دوام بیاوریم اما بعد از مدتی مانند سال 91 فنر کشیده خواهد شد و قیمت دلار که باید در طول 10 سال تدریجی بالا می رفت، یک شبه افزایش خواهد یافت.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان آنکه قیمت کالا ها و خدمات در دنیا بر مبنای نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود، گفت: همانطور که کاهش عرضه نسبت به تقاضا موجب افزایش قیمت و کاهش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت را کاهش می دهد، در مورد ارز نیز باید اینگونه باشد اما در ایران به دلیل آنکه درآمد اصلی کشور از نفت حاصل می شود و دولت به طور انحصاری تامین کننده و عرضه کننده ارز است، این امکان وجود ندارد.
وی ادامه داد: دولت خود مصرف کننده ارز است در نتیجه امکان اینکه نرخ ارز طبق عرضه و تقاضای واقعی تعیین شود، وجود ندارد البته در کشور هایی که بازار واقعی بر مبنای عرضه و تقاضا برای ارز وجود دارد دولت ها نقش تعیین کننده ای در دستکاری نرخ ارز دارند بنابراین ارز از جمله کالا هایی است که دولت ها در تعیین نرخ آن دخالت می کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این کارشناس اقتصادی افزود: در ایران این موضوع به شکلی ویژه خود را نشان می دهد و چندان منطقی نیست که تعیین نرخ ارز را به بازار بسپاریم چرا که در چنین بازاری عرضه و تقاضای واقعی وجود ندارد و دولت ناچار است برای تعیین تکلیف نرخ ارز در بازار دخالت کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا