تسنیم خبر می‌دهد

"شوک" یک قرارداد برقی به بخش خصوصی ایران

در حالیکه قرار بود در دوران پساتحریم، با جذب سرمایه خارجی، رونق تولید داخلی در صنعت برق را شاهد باشیم، به نظر می رسد رویکرد دولت به سمتی است که بخشی از بازار ایران دربست در اختیار شرکت های اروپایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، "ایران هفتمین کشور جهان است که می‌تواند بیش از 90 درصد از نیاز خود را به تجهیزات صنعت برق تأمین کند" این جمله ای است که دو هفته پیش وزیر نیرو در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی کشور عنوان کرد.

یکی از بخش هایی که در صنعت برق به خودکفایی 90 درصدی در تأمین تجهیزات آن و خودکفایی 100 درصدی در بخش اجرای آن دست پیدا کرده ایم بخش نیروگاه سازی است. بخشی که به گفته مقاتم معظم رهبری، "نشان می دهد که شعار اساسی امام راحل یعنی «ما می توانیم»، شعاری لفظی نیست بلکه حقیقتاً قابل تحقق است."

رهبر معظم انقلاب در دیداری که اردیبهشت ماه سال گذشته از توانمندی های نیروگاهی ایران انجام دادند، با اشاره به تردید برخی افراد درباره قدرت و توانایی جوانان کشور خاطرنشان کردند: "دستیابی ایران به رتبه ششم سازندگان نیروگاههای گازی، یک مثال کوچک از تواناییهای عظیم نیروهای انسانی کشور است که در دوران جنگ و تحریم های دشوار جوانه زد و اکنون در عرصه های فراوان به بار نشسته است."

تا امروز هیچ مقام مسئولی از ضعف توان داخل در ساخت نیروگاه سخنی به میان نیاورده است و وزارت نیرو به نمایندگی از دولت در بخش تولید برق و ایجاد زیرساختهای لازم در این بخش از جمله ساخت نیروگاه، همواره مشکلات تأمین منابع مالی را به عنوان دلیلی برای کاهش حجم پروژه ها در این بخش عنوان کرده و قرار بود در دوران پساتحریم یکی از برنامه ها، جذب سرمایه خارجی در این بخش باشد.

در سفر اخیر رئیس جمهوری به اروپا قراردادهای مشترکی به امضا رسید که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود در خصوص قراردادهای به امضا رسیده از تشکیل شرکت مشترک ایرانی - اروپایی برای ساخت نیروگاه خبر داده است.

پس از انتشار گفته های نعمت زاده، بخش خصوصی صنعت برق ایران در بخش نیروگاه سازی، از این اقدام دولت شوکه است؛ که مگر قرار نبود رویکرد دولت، جذب منابع مالی خارجی و رونق تولید داخل با استفاده از این منابع باشد؟ اگر شرکت مشترکی برای ساخت نیروگاه در ایران تأسیس شده، چه تضمینی برای استفاده از توان داخلی است؟

هنوز هیچ جزئیاتی از تشکیل شرکت جدید ایرانی - اروپایی ساخت نیروگاه از سوی دولت اعلام نشده اما شنیده ها حاکی از این است که محور تشکیل این شرکت، اجرای پروژه ها به صورت EPCF است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا