نسخه پيتر ماركوس براي فولاد ايران

نسخه پيتر ماركوس براي فولاد ايران

گروه صنایع معدنی >فولاد - موسس و مديرعامل شرکت World Steel Dynamics که از بزرگترين شرکت هاي تحليل بازار فولاد است، چشم انداز صنعت فولاد در ايران و جهان را بررسي کرد.

به گزارش ماین نیوز، پيتر مارکوس، موقعيت ايران از نظر رشد تقاضاي فولاد در آينده را براي سرمايه گذاري مناسب دانست، اما 10 پيش شرط براي تحقق آن اعلام کرد. به اعتقاد وي، رشد تقاضاي فولاد، دسترسي ارزان به سنگ آهن و معادن زغال سنگ، قيمت تمام شده پايين، شفافيت در معاملات خريد و فروش مواد خام، خدمات و محصولات فولاد و... از جمله اين شروط است. مارکوس معتقد است با لغو تحريم ها عليه ايران شرکت هاي بزرگي مشتاق ورود به بازار ايران هستند.

در چند دهه گذشته کاهش شديد مصرف فولاد و به دنبال آن افت قيمت هاي محصولات فولادي و معدني، فولادسازان سراسر جهان را با مشکل مواجه کرده است که از جمله آن مي توان به مشکلاتي که در سال هاي 2001 يا 2008 رخ داد، اشاره کرد. اين اتفاق با دو تفاوت عمده در سال 2014 نيز نمود پيدا کرد و دره مرگ جديدي را براي فولاد و مواد اوليه آن ترسيم کرد.

اين دو تفاوت عمده عمق و گستره اين اتفاق است، به نحوي که اين بار هم ميزان افت قيمت ها بيش از دفعات قبل بوده و با توجه به وضعيت کنوني مسلما طول زمان تداوم آن بيش از گذشته خواهد بود.

برخي کارشناسان اواخر سال 2016 يا اوايل سال 2017 را سال احتمالي خروج از اين بحران مي دانند. مدت زماني که در درجه اول براي فولادسازان کوچک تبعات زيادي را به دنبال خواهد داشت. از سوي ديگر، اين بحران براي صنعت فولاد ايران از درجه اهميت بسيار بالاتري نسبت به ساير کشورها برخوردار است، چرا که در کشور بر اساس قيمت هاي بالاي صنعت فولاد و سنگ آهن پروژه هاي بسياري تعريف و آغاز شده که در حال حاضر توجيه فني-اقتصادي خود را از دست داده است.

از همين رو نياز است چشم انداز صنعت فولاد ايران به درستي تحليل شود و براين اساس گفت وگويي با پيتر مارکوس، موسس و مديرعامل شرکت World Steel Dynamics که از بزرگترين شرکت هاي تحليل بازار فولاد است، انجام داده است. مارکوس کار خود را به عنوان تحليلگر در سال 1961 ميلادي در بورس وال استريت آغاز کرد.

وي دانش آموخته مديريت اجرايي، گرايش سرمايه گذاري و اقتصاد (MBA in investment and economics) از دانشگاه نيويورک در سال 1965 ميلادي است. امسال قرار است وي به عنوان يکي از سخنرانان اصلي ششمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار که در تاريخ 27 و 28 بهمن ماه برگزار مي شود، شرکت کند و جزو اولين گروه هاي آمريکايي حاضر در ايران پسابرجام خواهد بود. مارکوس در اين گفت وگو موقعيت ايران را از نظر رشد تقاضاي فولاد در آينده، براي سرمايه گذاري مناسب مي داند، اما شرط هايي را براي آن برمي شمرد.

متن کامل گفت وگو با پيتر مارکوس را در ادامه مي خوانيد.

* با توافق ايران با 6 قدرت جهاني و لغو تحريم هاي بين المللي، شرکت هاي بزرگي هستند که تمايل دارند وارد بازار ايران شوند، به نظر شما استراتژي ايران براي جذب سرمايه هاي خارجي به چه نحوي بايد باشد؟


به نظر من موقعيت ايران از نظر رشد تقاضاي فولاد در آينده، براي سرمايه گذاري مناسب است، مشروط بر آنکه عوامل زير جهت ترغيب سرمايه گذاري و مشارکت خارجي در توسعه بازار فولاد ايران توسط دولت و نهادهاي مترتب تقويت شود. رشد تقاضاي فولاد، دسترسي به پايين ترين قيمت سنگ آهن و معادن زغال سنگ در مقايسه با قيمت هاي جهاني، قيمت تمام شده پايين، شفافيت در معاملات خريد و فروش مواد خام، خدمات و محصولات فولاد و...، صادرات بهينه شامل کاهش هزينه حمل در بازارهاي اصلي خارجي از جمله اين شروط است. از سوي ديگر، متوليان اين حوزه بايد به به روزرساني تکنولوژي هاي توليد، بازگشت بالاي سرمايه گذاري جديد در صنعت، اعتقاد به مديريت قوي و توانا، افزايش مهارت ها و تخصص کارکنان و پايين آوردن ريسک سرمايه گذاري توجه کنند.

* براساس نظر خيلي از متخصصان، توافق وين فرصت هاي مناسبي را براي صنعت فولاد ايران ايجاد کرده است. اگرچه بايد قيد شود که هر پيامدي از توافق بر صنعت فولاد ايران، در درازمدت احساس خواهد شد. از نظر شما، مهم ترين توجه سرمايه گذاران خارجي براي بودن در ايران چيست؟


با توافق ايران با 6 قدرت جهان و لغو تحريم هاي بين المللي، شرکت هاي بزرگي مشتاق ورود به بازار ايران هستند. من معتقد و اميدوار هستم که توافق وين پيشرفت و رشد اقتصادي عظيمي را در ايران در دهه هاي بعدي ايجاد مي کند. بنابراين سرمايه گذاران خارجي در ايران حضور خواهند يافت؛ چرا که آنها پي خواهند برد که از ريسک تجاري ايران کاسته مي شود. از سوي ديگر، شرکت هاي خارجي که در ايران سرمايه گذاري مي کنند، سود خواهند کرد.

ارزيابي و برآورد شما از چشم انداز صنعت فولاد در ايران و جهان چيست؟

با توجه به پايين آمدن قيمت هاي محصولات فولادي خصوصا ورق گرم منابع مالي بسياري از شرکت هاي فولادي با بحران مواجه مي شود که اين مهم ترين گلوگاه صنعت فولاد خواهد بود.

* نظر شما در مورد کاهش توليد محصولات فولادي در هشت ماه اول سال 2015 در مقايسه با هشت ماه اول سال 2014 چيست؟ آيا افزايش استخراج سنگ آهن استراليا و افزايش در صادرات چين در آينده بر بازار جهاني تاثير خواهد داشت؟


توليد فولاد در ايران و جهان در سال 2015 پايين بوده است و با کاهش رشد اقتصادي در چين و پيش بيني تداوم آن در سال 2016، انتظار مي رود توليد فولاد جهاني در آينده باز هم با کاهش (شايد تا حدود 4 درصد) روبه رو شود. بر اساس ارزيابي کنوني با توجه به کاهش قيمت ها و ظرفيت هاي توليدي، بسياري از شرکت هاي فولاد در جهان توليد فولاد خود را کم خواهند کرد.

* از نظر شما صنعت فولاد جهان با چه تهديدهاي ديگري روبه رو خواهد بود؟


صنعت فولاد در جهان در حال حاضر با تهديدهاي عظيمي از طرف صادرات فولاد چين رو به رو است که هنوز مغلوب نشده است.

* به نظر شما در کشورهاي در حال توسعه مثل ايران، توسعه صنعت فولاد به عنوان يکي از صنايع پيشران، مي تواند به رشد صنعتي و رشد تدريجي اقتصادي منجر شود؟


من معتقد هستم صنعت فولاد قوي که تهيه کننده محصولات خود بر اساس زيربناي منظم، قيمت مناسب و منطقي است، يک مبنا و پايه قوي براي رشد اقتصادي محسوب مي شود. اميدوارم در زمان حضورم در ايران اطلاعات کافي و لازم در مورد همه جنبه هاي صنعت فولاد ايران را به دست بياورم تا بتوانم گزارش کامل از مزيت هاي مثبت اين صنعت تهيه و منتشر کنم. اين گزارش به همان صورت که انتظار دارم بايد يکي از عوامل در هموار کردن راه براي رشد عمده شرکت هاي فولاد ايران باشد و از طرفي سرمايه گذاران را براي حضور در ايران ترغيب کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا