معاون وزیر نفت در جمع خبرنگاران خبر داد

ایران محکوم شد/ پرداخت جریمه ۱میلیارد دلاری ایران به ترکیه

ایران محکوم شد/ پرداخت جریمه ۱میلیارد دلاری ایران به ترکیه

معاون وزیر نفت از صدور رأی دادگاه به‌نفع کشور ترکیه خبر داد و گفت: طبق حکم دادگاه، ایران باید ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ کاهش دهد و به ترکیه حدود یک‌میلیارد دلار بپردازد.

حمیدرضا عراقی درباره نتیجه رأی دادگاه شکایت ترکیه از ایران بابت قیمت گاز وارداتی از کشور با اعلام اینکه رأی به‌نفع ترکیه صادر شده است و ایران باید جریمه‌ای را پرداخت کند، گفت: اگرچه نتیجه این دادگاه قطعی شده است اما رقم جریمه‌ای که ایران باید بپردازد مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه ترک‌ها مدعی بودند که این کاهش قیمت باید از سال 2010 اعمال شود اما دادگاه حکم داده است که کاهش قیمت از سال 2011 اعمال می‌شود، گفت: بر اساس این حکم باید بین 10 تا 15 درصد قیمت گاز کاهش یابد.

معاون وزیر نفت با اظهار اینکه رقم جریمه مورد نظر کم نیست، گفت: اگرچه در نحوه پرداخت این جریمه به ترک‌ها هنوز توافق نکرده‌ایم اما شاید مبلغ جریمه حدود یک میلیارد دلار باشد.

عراقی گفت: پیش از این ایران در پی شکایت‌های ترکیه مبنی بر عدم توانایی ایران در تأمین حجم گاز مورد توافق توانسته بود با دفاع مناسب از پرداخت جریمه 20 میلیارد دلاری رهایی یابد.

وی با اعلام اینکه سه روز پیش ترکیه در اوج سرما از ایران تقاضا افزایش واردات گاز داده است گفت: باتوجه به اینکه هفته گذشته سرمای شدید بود اما تقاضا دو میلیون متر مکعبی گاز ترکیه را تأمین کردیم اما البته آنها برداشت نکردند.

** آغاز صادارت گاز به عراق از سال بهار 95

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال مشعل خط لوله انتقال گاز به عراق روشن خواهد شد گفت: از اوایل سال آینده - اردیبهشت یا خرداد ماه 95 - صادرات گاز به عراق آغاز خواهد شد. حجم گاز صادراتی در 9 ماه نخست سال روزانه هفت میلیون متر مکعب و در پنج ماه باقی مانده از سال 14 میلیون متر مکعب خواهد بود. بعد از 12 ماه صادرات، این رقم در تابستان به 35 میلیون مترمکعب و زمستان 25 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های گاز رسانی ما کشورهای همسایه هستند گفت: اگر چه مذاکراتی شده بود اما به دلیل تحریم‌ها و داستان سفارتخانه‌ها تنش‌هایی ایجاد شد که رابطه‌هاقطع شده است که امیدواریم آنها برگردند تا صادرات گاز به کشورهای همسایه در جنوب کشور آغاز شود.

** دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز ندارد

عراقی درباره افزایش قمیت گاز در سال آینده گفت: تا زمانی که دولت به شرکت ملی گاز اعلام نکند برنامه‌ای برای افزایش قمیت نداریم اما همیشه سه تا چهار مدل آماده برای افزایش قیمت داریم.

** گاز پتروشیمی‌های بدهکار قطع می‌شود

وی درباره علت قطع گاز برخی‌ واحدهای پتروشیمی گفت: با توجه به اینکه ماهیانه شرکت ملی گاز باید سهم خود را از تأمین منابع مالی هدفمندی یارانه‌ها بپردازد، بدون تعارف گاز هر واحد پتروشیمی که پول گاز دریافتی خود را به موقع پرداخت نکند قطع می‌شود. با این تصمیم واحدهای پتروشیمی‌ها تقریباً خوش حساب شده‌اند.

وی درآمد حاصل از فروش و صادرات گاز را در سال حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم 9 هزار میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود و 5 تا 6 هزار میلیارد تومان آن به شرکت ملی گاز اختصاص می‌یابد. باقی نیز بابت مالیات و سهم صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

** قرارداد همکاری گازی با روسیه و فرانسه

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه روسیه با ایران درباره صادرات گاز به ترکیه صحبتی نداشت گفت: ایران با شرکت گازپروم یک قرارداد همکاری دارد  و در حال امضاء قرارداد همکاری با یک شرکت فرانسوی نیز هست. این قراردادها با هدف مبادله تجربه و دانش شرکت‌های با یکدیگر انجام می‌شود. قرارداد با روسیه در پنج کمیته سرمایه‌گذاری، تعمییرات، نگه‌داری، ذخیره‌سازی و بهره‌برداری بسته شده است. این به معنی ایجاد شرکت مشترک نیست و البته شرکت ملی گاز هم حق تأسیس شرکت جدید ندارد مگر با مصوبه مجلس.

** ساخت خط لوله نهم توسط سایپم ایتالیا

عراقی با اعلام اینکه مدیر عامل شرکت ملی گاز از طرف شرکت ملی گاز برای ساخت خط لوله نهم سراسری یک توافقنامه با شرکت سایپم ایتالیا امضاء کرده است گفت: اگرچه آنها علاقمند به حضور در ایران هستند اما برای آنها شرط‌هایی وضع شده است از جمله اینکه باید از پیمانکار ایرانی و توربوکمپرسور ساخت داخل استفاده  کنند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در پاسخ به این سؤال که آیا این توافق زمینه صادرات گاز به اروپا خواهد بود تصریح کرد: درباره صادرات گاز به اروپا باید در آینده تصمیم گیری شود.

** قرارداد صادرات گاز به پاکستان لغو نشده است

وی با اظهار اینکه قرارداد صادرات گاز به پاکستان فسخ نشده است گفت: مقام‌های پاکستان ادعا کرده‌اند در حال نهایی کردن شرایط برای اجرای خط لوله هستند که با آمادگی آنها قسمت باقی مانده خط لوله تا مرز ایران و پاکستان را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا