برلین: اجرای برجام روز تاریخی جهان/ مذاکرات اشتاین مایر با سران ایران

برلین: اجرای برجام روز تاریخی جهان/ مذاکرات اشتاین مایر با سران ایران

برلین - «مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز اجرای برجام و برچیده شدن تحریم ها را موجب خرسندی برلین دانست و آن را یک لحظه تاریخی بسیار ویژه و نه فقط در تاریخ ایران و آلمان بلکه جهان دانست.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری دولت با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب، گفت: لغو تحریم های ایران فرصتی برای نزدیک شدن تهران و کشورهای مختلف جهان شده است.
وی در ادامه اعلام کرد که «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه این کشور سه شنبه صبح در نشست ارزیابی مبارزه با داعش در رم شرکت کرده و بلافاصله پایتخت ایتالیا را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.
شفر در رابطه با سفر وزیر خارجه آلمان به رم گفت: هدف نشست رم بازنگری و بررسی عملکرد مبارزه علیه داعش می باشد. در سوریه و عراق و نقاط دیگر توانستیم داعش را عقب برانیم، ولی هنوز برای شکست داعش کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم. تهدید داعش همچنان وجود دارد و آلمان نقش رهبریت در تثیبت و بازسازی مناطق غیرنظامی آزادشده از دست داعش را برعهده دارد.
وی در باره سفر فردا ظهر اشتاین مایر از رم به تهران گفت: وزیر خارجه آلمان فردا شب با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرده و سپس در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد.
شفر افزود: اشتاین مایر صبح چهارشنبه با رییس مجلس شورای اسلامی که از زمان ریاست علی لاریجانی بر هیات مذاکره کنندگان هسته ای ایران آشنایی دارد، دیدار و تبادل نظر خواهد کرد و سپس با حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به سفر اشتاین مایر به ریاض پس از سفر تهران، گفت: وزیر خارجه آلمان در این سفر با همتای سعودی خود و نیز برخی سران عربستان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
او اضافه کرد: محور مذاکرات ما در تهران و ریاض کاهش تنش بین دو کشور و تلاش برای پیداکردن نشانه هایی برای نزدیک کردن دو طرف به مذاکره و دیالوگ خواهد بود.
شفر بار دیگر با اشاره به اهمیت نقش تهران و ریاض در حل بحران سوریه، گفت: شروع مذاکرات صلح سوریه سخت بود و اکنون هم در یک مرحله بسیار مهم قرار دارد. تهران و ریاض باید بر طرفین مناقشه فشار وارد سازند و هدف ما در وهله اول برقراری آتش بس، پایان جنگ و سپس تشکیل دولت انتقالی می باشد.
در این نشست خبری همچنین «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان نیز در رابطه با اخبار برخی رسانه های مبنی بر سفرهای احتمالی و متقابل مقامات بلندپایه دو کشور گفت: در زمان حاضر برنامه ای برای سفر رییسان جمهوری دو کشور به برلین و تهران در دستور کار نیست و نکته حایز اهمیت برای ما این است که در زمان حاضر تماس های کافی دوجانبه در سطوح مختلف بین دو دولت برقرار می باشد.
وی افزود: اکنون نمی توانم در رابطه با دعوت قریب الوقوع نظر بدهم ولی وحدت نظری که وجود دارد این است که ما تماس های دوجانبه را با سفرهای وزیران خارجه و اقتصاد تعمیق بخشیده ایم و به اعتقاد ما این امر بسیار مهمی می باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا