واشنگتن پست: ونزوئلا گرفتار بدشانسی و اجرای سیاست های بدتر شده است

واشنگتن پست: ونزوئلا گرفتار بدشانسی و اجرای سیاست های بدتر شده است

مادرید- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست نوشت: ونزوئلا کشوری که منابع نفتی فراوان دارد گرفتار بدشانسی و اجرای سیاست های بدتر اقتصادی شده است.

«مت اوبرایان» نویسنده گزارش در باره اقتصاد و آینده ونزوئلا افزوده است: هم اقتصاد و هم دولت در آخرین تلاطم های خود هستند. در واقع حزب حاکم به تازگی (15 آذر ) در انتخابات پارلمانی اکثریت با حق وتو را به گروه اپوزیسیون داد و شکست خورد و اکنون این پیش بینی که ونزوئلا در کوتاه مدت یا حتی در زمان بیشتری امکان بهبودی خواهد داشت، دشوار است.
در ادامه گزارش با طرح احتمال فروپاشی اقتصادی یا حتی دولت ونزوئلا آمده است: سرخط روزنامه ها جایی برای خوش بینی نمی گذارد. بر پایه گزارش های صندوق بین المللی پول، اقتصاد ونزوئلا سال گذشته 10 درصد افت داشت که سال جاری میلادی هم شش درصد اضافه خواهد شد و افزون بر این، نرخ تورم در سال جاری به 720 درصد خواهد رسید.
با توجه به این شرایط، شک کنونی بازارها حیرت آور نیست که تردید دارند ونزوئلا بتواند بدهی خود را در آینده ای بسیار نزدیک پرداخت کند، زیرا اساسا ورشکسته است.
واشنگتن پست افزوده است: وقتی کشوری بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد، ورشکسته شدن امر آسانی نیست، اما ونزوئلا این کار را کرده است و اکنون در برابر این پرسش که چگونه این واقعه رخ داده است باید گفت «با ترکیبی از بدشانسی و سیاست های بدتر» عملی شده است.
به نوشته واشنگتن پست، نخستین گام هنگامی بود که دولت سوسیالیست «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید خرج کردن پول برای فقرا، فروش بنزین با پایین ترین نرخ در جهان و آزادسازی بازار مسکن را آغاز کرد.
روزنامه آمریکایی ادامه است: البته در اجرای این اقدام ها هیچ گونه بدی وجود ندارد و در واقع فکر خوبی است، اما باید زمانی اجرا شود که شرایط مالی خوب باشد و کشور بتواند پول خرج کنید، اما گذر زمان نشان داد، ونزوئلا در حقیقت پولی برای خرج کردن ندارد و در واقع این کار را از سال 2005 به بعد انجام نداد.
واشنگتن پست با طرح این پرسش که چرا این اقدام ها انجام نگرفت؟ افزوده است: پاسخ این است که چاوز شرکت ملی نفت را با کارکرد حرفه ای، کند و تنبل کرد و افراد وفادار به دولت جای کاربلدها را گرفتند و در نتیجه سود ها حفظ شد، اما سرمایه گذاری ها وارد نشد.
بخش سرمایه گذاری نفتی به طور ویژه ای نامناسب بود، زیرا نفت خام سنگین ونزوئلا پیش از اینکه به فروش برسد، باید مخلوط یا تصفیه شود که هر دو روش ارزان نیستند. بنابر این دیگر قادر نشد بدون نوسازی یا حفظ زیرساخت های موجود میزان تولید نفت قبلی خود را ادامه دهد و به طور خاص میزان تولید بین سال های 1999 و 2013 میلادی، 25 درصد افت کرد.
واشنگتن پست با تاکید بر اینکه بقیه مسائل نیز دیگر شناخته شده است، به نقل از «جاستین فاکس» روزنامه نگار اقتصادی آمریکایی تصریح کرد که نرخ سه رقمی بهای نفت نیز نتوانست ونزوئلایی را که به رغم تولید کمتر، پول بیشتری صرف فقرا می کرد، نجات دهد.
ونزوئلا سپس کار کشورهای با مدیریت ضعیف را انجام داد که زمان پایان موجودی «چاپ بسیار بیشتر پول» را انجام می دهند که به نوبه خود، از اواسط سال 2014 و همزمان با آغاز افت قیمت نفت، میزان پول های چاپ شده غیرقابل شمارش شد.
نتیجه این شد که «بولیوار» واحد پول ونزوئلا 93 درصد ارزش خود را در بازار سیاه در دو سال اخیر از دست داد و اکنون نیز باید گفت «لنین اشتباه می کرد، زیرا کاهش ارزش پول در واقع بهترین راه نابودی سوسیالیسم و نه سرمایه داری است».
دولت اکنون تلاش می کند با کنترل قیمت ها و ارزها، واقعیت اقتصادی را انکار کند. ایده ونزوئلا این بود که می تواند با اعلام اینکه شرکت ها چقدر می توانند از مشتری پول بگیرند، نرخ تورم را کاهش دهد، بدون اینکه چاپ پول را متوقف کند و در ادامه دلارهایی به اندازه کافی ارزان به آنها ارائه دهد تا در واقع، فروش کالا برای فروشنده صرف داشته باشد.
روزنامه آمریکایی ادامه داده است: این رویکرد نه تنها برای شرکت هایی که می خواهند قفسه های خود را از مایحتاج پر کنند، اما یارانه نمی گیرند، سود آور نیست، بلکه برای آنها که یارانه دریافت می کنند نیز سودی ندارد، زیرا به جای اینکه دلارهای خود را صرف واردات کنند، فقط می توانند در بازار سیاه به فروش برسانند.
این روند باعث شده است تا فروشگاه ها بدون مواد غذایی کافی بمانند و کارخانه ها مواد لازم برای تولید را نداشته باشند. دولت نیز کالاها را جیره بندی کرد و به رغم اینکه با هدف کاهش صف ها و بر اساس آخرین شماره کارت هویت ملی ، به مردم کالا عرضه می کند، اما تنها چیز فراوان در ونزوئلا صف مردمی است.
به عقیده روزنامه آمریکایی، با توجه به اینکه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا با تغییر قانون مانع شده مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون، رئیس بانک مرکزی را برکنار یا رئیس جدید انتصاب کند، اوضاع بدتر خواهد شد. افزون بر آن، فرد منتصب شده توسط مادورو برای وزارت اقتصاد معتقد نیست چیزی به نام تورم وجود داردکه بزرگترین معضل اقتصادی است.
واشنگتن پست ادامه داده است: «لوییس سالاس» وزیر اقتصاد ونزوئلا چندین روز پیش گفته بود «هنگامی که یک نفر به مغازه ای می رود و مشاهده می کند، قیمت ها افزایش یافته ا ند، تورم نیست بلکه شرکت های «انگلی» عامل آن هستند که قصد دارند سود خود را تا جایی که ممکن است، افزایش دهند.
در پایان گزارش آمده است: بر اساس این دیدگاه، از نظر تئوری چاپ بیش از حد پول، هیچ گاه باعث تورم نمی شود و ونزوئلا هم به این کار ادامه خواهد داد. اگر تورم های شدید اخیر را راهنما بدانیم، دولت چاپ پول را همچنان ادامه خواهد داد تا دیگر نتواند به خود اجازه دهد ماشین های چاپ را به حرکت در آورد و در زمان حاضر هم دست کم یک شبح حاکم بر این کشور وجود دارد که آن سیاست های اقتصادی شکست خورده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا