گزارش روز؛

فتح مجدد قله 72 هزار واحدی پس از 14 ماه

فتح مجدد قله 72 هزار واحدی پس از 14 ماه

طی معاملات روز جاری شاخص کل بعد از یک سال انتظار، دوباره به کانال 72 هزار واحدی وارد شد. اغلب نمادها در بازه مثبت تابلوی معاملات با رشد قیمتی همراه شدند و شاخص کل بورس نیز همگام با آنها با رشد 1793 واحدی به عدد 72 هزار و 912 واحد رسید.

 

 

طی معاملات روز جاری شاخص کل بعد از یک سال انتظار، دوباره به کانال 72 هزار واحدی وارد شد. اغلب نمادها در بازه مثبت تابلوی معاملات با رشد قیمتی همراه شدند و شاخص کل بورس نیز همگام با آنها با رشد 1793 واحدی به عدد 72 هزار و 912 واحد رسید و این در حالی است که آخرین باری که شاخص در این محدوده قرار گرفته بود، در تاریخ 10 آذرماه سال 93 بود و رشد شاخص تا به این قله طی 14 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، در گروه بانکی طی هفته جاری برقراری سوئیفت بانکی از روز جاری و کاهش نرخ بهره بین بانکی به محدوده 17.3 درصدی که خبر بسیار خوب و خوش برای اقتصاد کشور و بورس بوده و نوید کاهش نرخ سود سپرده بانک ها را در آینده ای نزدیک می دهد که تحت تأثیر آن سهام این گروه را با اقبال و رشد قیمتی همراه کرد.در این گروه بانک پارسیان با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، در قیمت ۱۳۰ تومان با صف خرید بالغ بر ۵۵ میلیونی بازگشایی شد .سپس بانک دی و بانک حکمت با صف خرید روبرو شدند.

در گروه رایانه نماد معاملاتی مداران که در ۱۰ روز کاری اخیر با صف خرید و رشد قیمتی بیش از ۴۹% بازدهی را نصیب سهامدارانش کرده بود ، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد .. قانون رفع گره معاملاتی موجب تعادل و عرضه صف خرید در نماد معاملاتی داده پردازی مداران شد . مداران امروز با رشد قیمتی ۹% ، دادوستد متعادل و پر حجم ۷ میلیونی را تجربه کرد . همچنین نماد معاملاتی رکیش نیز که در ۷ روز کاری اخیر با صف خرید و رشد قیمتی همراه بود ، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد .صف خرید رکیش عرضه نشد و این نماد بعد از رفع گره معاملاتی در حاشیه مثبت ۱۵% ، بیش از ۱۹ میلیون نیز صف خرید در قیمت ۳۱۵ تومان داشت. در این گروه نماد رتاپ با حدود 95 میلیون سهم صف خرید بیشترین حجم تقاضا را بخود اختصاص داد.

 

اکثر نمادها در گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی این گروه نیز همانند گروه نفتی با افزایش تقاضا مواجه شد و اکثر نماد های این گروه با افزایش تقاضا روبرو شد و در این گروه نماد های پترول،شیران و شپلی با صف خرید بکار خود پایان دادند .

در گروه فرآورده های نفتی قیمت نفت برنت و نفت آمریکا امروز به ترتیب با 1.6 درصد و 1.2 درصد کاهش، به 35.4 دلار و 33.2 دلار در هر بشکه رسیده است. کاهش قیمت ها به رغم افول ارزش دلار در برابر یورو رخ داده و حاصل تردید در باره کاهش عرضه در ماه های آینده است. در این گروه شاهد معاملات مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم . نماد "شبندر" نیز که روز گذشته بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده با محدودیت نوسان آماده معامله شد و با رشد 1.17 درصدی قیمت همراه شده بود، امروز با صف خرید 126 میلیونی در قیمت 334 تومانی مواجه گشت و در صدر جدول بیشترین تقاضا قرار داشت. دیگر نمادهای این گروه نیز از جمله شبریز ، شبهرن ، شتران ، شراز ، شنفت ، شاوان ، شپنا ، شسپا با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شدند .

در گروه فلزات اساسی همسو با کلیت بازار شاهد معاملات مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم ، فزرین نیز در قیمت ۲۹۹ تومان در آستانه تشکیل صف خرید قرار داشت . سایر نمادهای این گروه نیز در حاشیه مثبت دادوستد شدند . با توجه به اینکه مدیر عامل فولاد مبارکه از امضای قرارداد با ایتالیایی ها در زمینه توسعه ظرفیت های تولید فولاد خبر داد بود . این گروه با استقبال خریداران روبرو شد و اکثر نماد ها با صف خرید بکار خود پایان دادند.در این گروه نماد های فولاد،فملی،فخوز،فباهنر،فولاژ،زنگان،فلوله،فنوال و فاسمین با صف خرید متوقف شدند.در حالی که نماد های فجر،فخاس و فسپا تنها نماد هایی بودند که با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه حمل و نقل که بصورت متعادل و مثبت مورد معامله قرار گرفتند نماد های حتوکا ، توریل، و حتاید با معاملات مثبت خود سعی در افزایش شاخص این صنعت داشتند در حالی که نماد های حپترو و حکشتی با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه خدمات فنی و مهندسی می توان یکی از لیدر های بازار را نام برد که توانست با معامله حدود 11 میلیون سهم و حدود 20 میلیون صف خرید بکار خود پایان دهد ، رمپنا در قیمت 905 تومان صف خرید بسیار خوبی تشکیل و حفظ کرد .در این گروه نماد رتکو نیز در قیمت های مثبت مورد معامله قرار گرفت.

نمادهای گروه خودرویی که روز گذشته با افزایش عرضه از سوی سهامداران مواجه شده بودند ، امروز با افزایش تقاضا اکثراً مثبت معامله شدند ، تا جایی که در اکثر نمادهای این گروه از جمله خمحرکه ، خکاوه ، خمحور ، خگستر ، ختوقا ، خرینگ ، خساپا ، ختور ، خنصیر ، خدیزل ، خعتبار ، خموتور و خاهن صف خرید دیده می شد، بیشترین حجم تقاضا در گروه خودرویی را نمادهای خکاوه ، خمحرکه ، خساپا ، خمحور به ترتیب با ۲۴ ، ۲۴ ، ۱۶ و ۱۰ میلیون صف خرید به خود اختصاص دادند .نماد معاملاتی "خساپا" نیز در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت متوقف شد و این سهم با صف خرید 54 میلیون سهمی متوقف گردید.

گروه سیمان هم امروز به جز چند نماد سخزر، سیلام، ساربیل که معاملات کم حجم و منفی داشتند، روز مثبتی را پشت سر گذاشتند، تا جاییکه اکثر نمادها کار خود را با درصد های مثبت کامل به پایان رساندند. امروز شاهد مصاحبه ی دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان بودیم که در آن به افزایش بازارهای صادراتی و همچنین همکاری با غول های سیمانی خارجی اشاره شده بود. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به نمادهای سکرما، سفارس، سخاش، سیدکو، ستران و سشرق بوده است.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۱۷۹۴ واحد افزایش در ارتفاع ۷۲ هزار و ۹۱۲ واحدی ایستاد . بیش از ۷۸% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۸۹۱ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۴۰۱.۵ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۲۰ واحد افزایش در ارتفاع ۷۷۸ هزارواحدی جای گرفت . بیش از ۸۷% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۱۴ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۸۱.۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۳ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای فارس ، پارسان ، وغدیر ، تاپیکو ، رمپنا ، جم و فولاد رقم خورد .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا