ایران و روسیه در مقابل عربستان، ترکیه و آمریکا

ایران و روسیه در مقابل عربستان، ترکیه و آمریکا

انگار که وین محلی برای حل و فصل مناقشات و بحران ها است.پایتخت اتریش زمانی محل گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران بود و اکنون میزبان گفتگوها درباره سوریه شده است.

شبکه پنجم تلویزیون فرانسه درگزارشی درباره تازه ترین تحولات درعرصه دیپلماسی درباره سوریه به نشست چهارجانبه آمریکا،عربستان ،ترکیه و روسیه در وین پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، انگار که وین محلی برای حل و فصل مناقشات و بحران ها است.پایتخت اتریش زمانی محل گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران بود و اکنون میزبان گفتگوها درباره سوریه شده است.

اینکه نشستی چهار جانبه بعد از چهار سال جنگ داخلی درباره سوریه برگزار می شود نشان می دهد که این بحران اکنون ابعاد بین المللی پیدا کرده است. علت این امر نیز حضور نظامی روسیه در سوریه بود که معادلات این کشور را به طور کلی تغییر داد. اکنون ولادیمیر پوتین در کانون بازی های دیپلماتیک درباره سوریه قرار دارد.این در حالی است که تا پیش از این واشنگتن این نقش را ایفا می کرد.رئیس جمهور روسیه آشکارا از ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده علیه همه گروههای تکفیری در سوریه حمایت کرده است. در همین راستا، وی دیدارهای متعددی با مسئولان متحدان خود از جمله ایران داشته است. روز جمعه ،پوتین با علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در شهر سوچی دیدار کرد.

پوتین در این دیدار گفت ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم داشته است. ما از همکاری های مشترک خود در سوریه و عراق استقبال می کنیم.لاریجانی نیز در این دیدار گفت نقش شما(روسیه) در منطقه بسیار مسئولانه است. ما از تلاش های شما که هدف آن برقراری ثبات و امنیت در منطقه است حمایت و قدردانی می کنیم.

بر اساس این گزارش،محوری که ایران و روسیه ، دو متحد سوریه ، تشکیل داده اند در نقطه مقابل ابتکار دیپلماتیک محور عربستان،ترکیه ،آمریکا قرار گرفته است.

به نظر عربستان سعودی و ترکیه که از شورشیان مخالف اسد حمایت می کنند و به آنها کمک نظامی و تسلیحاتی می کنند،حضور نظامی روسیه در سوریه ، بحران این کشور را شدیدتر خواهد کرد و آینده سوریه رقم نخواهد خورد مگر آنکه بشار اسد رفته باشد. اما کرملین با اطمینان خاطر اعلام کرده است مخالفان میانه رویی که غربی ها از آن سخن می گویند در سوریه وجود ندارد.

سلیمان زغیدور، کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی جهان عرب، در گفتگو با شبکه پنجم تلویزیون فرانسه(Tv5)،می گوید: راهبردی که روسیه در سوریه به اجرا گذاشته است به نظر می رسد موفقیت آمیز بوده است.راهبردی که در واقع به نوعی پلیس بازی است. اینکه پلیس به دنبال دزد می گردد تا او را پیدا کند. در سوریه نیز روسیه اعلام کرده است به جنگ تروریست ها آمده است . در چنین شرایطی چه کسی جرات می کند از اقدام کشوری انتقاد کند که به قول خودش آمده است تا وحشی ترین گروههای شورشی یعنی داعش را بمباران کند.

این کارشناس فرانسوی الجزایری تبار افزود: از زمان خمرهای سرخ تاکنون سابقه نداشته است گروهی به وحشی گری داعش در دنیا به وجود آمده باشد. در نتیجه تا حال حاضر اقدام روسیه نه تنها منتقد چندانی نداشته بلکه برنده بوده است. با این توضیح که هیچ کدام از هواپیماهایش تاکنون سرنگون نشده است و تاکنون نیز {برعکس آمریکایی ها}در حملات هوایی خود جایی را به اشتباه بمباران نکرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب افزود انتقاد ها از این ابتکار روسیه در کمترین حد بوده است. یعنی تاکنون فقط عربستان سعودی، فرانسه، ترکیه و آمریکا از این اقدام روسیه انتقاد کرده اند.

وی در باره حضور خبرنگاران روسیه در خط مقدم داعش که با بالگرد به این مناطق انتقال داده شده اند گفت روسیه با این کار خود نشان داد اگرچه بر روی زمین کنترل کل خاک سوریه را در اختیار ندارد اما حاکم بی چون و چرای آسمان سوریه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا