طی هشت ماه سال جاری در بورس کالای ایران رقم خورد؛

معامله ۷۲۳هزار تن انواع محصول کشاورزی

معامله ۷۲۳هزار تن انواع محصول کشاورزی

حجم معاملات کشاورزی طی هشت ماه ابتدای سال جاری به ۷۲۳ هزار و ۲۶۵ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

 

حجم معاملات کشاورزی طی هشت ماه ابتدای سال جاری به ۷۲۳ هزار و ۲۶۵ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی با اعلام این خبر گفت: طی سال جاری برنامه‌های توسعه‌ای و نوآوری‌های زیادی در بورس کالا اجرایی شد ازجمله در بخش کشاورزی توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی به‌ویژه در چارچوب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که نقش بسزایی در رونق این بخش داشت.

مژده مولایی افزود: به‌طوری که حجم معاملات کشاورزی در هشت ماه سال جاری ۷۲۳ هزار و ۲۶۵ تن بوده که در مقایسه با هشت ماه ابتدایی سال ۹۳ که حجم معاملات ۳۶ هزار و ۵۷۰ تن بود رقم چشمگیری است. حجم تقاضای محصولات نیز در مقایسه با سال‌های قبل رشد بالایی داشته و این نشانگر موفقیت این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز طرح تاکنون، بیش از ۱۷۵ هزار تن ذرت دانه‌ای در بورس کالا معامله و ۷۰ درصد پول کشاورز ظرف کمتر از ۴۸ ساعت به حساب آنها واریز شد و تنها ۳۰ درصد باقیمانده سهم دولت است که طی مهلت قانونی پرداخت خواهد شد.

مولایی ادامه داد: در استان‌های دیگر که هنوز خرید تضمینی انجام می‌شود، هیچ‌گونه پرداختی از سوی دولت انجام نشده و کشاورزان منتظر تأمین اعتبار برای دریافت ماحصل یک سال کشت و کار خود هستند، در حالی که ذرت‌کاران خوزستانی حداقل بودجه مورد نیاز خود برای کشت بعدی را دریافت کرده‌اند و دولت نیز در این استان هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد؛ پس ماحصل این طرح نفع دولت و کشاورزان توأمان بود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح توسط بورس کالا به‌صورت آزمایشی در دو استان کرمانشاه برای محصول جو و استان خوزستان برای محصول ذرت شکل گرفت، اما موفقیت چشمگیر طرح مسئولان را ترغیب کرده تا برای سال‌های آینده، استان‌های بیشتری را با تنوع محصول در این طرح دخیل کنند.

 شفاف‌سازی در معاملات خرید ذرت با قیمت تضمینی

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی یادآور شد: مهم‌ترین مزیت این طرح و اوراق سپرده کالایی این است که معاملات بدون نیاز به جابه‌جایی محصول و هزینه‌های تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد و تعدادی معاملات روی یک قبض انجام‌پذیر است و باعث شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌شود که در نهایت به سود مصرف‌کننده نهایی است. کارکرد وثیقه‌ای این ابزار و نقش آن در تأمین مالی دیگر مزیت طرح است.

مولایی تأکید کرد: این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات و نواقصی هم به‌دنبال داشت. لازم به ذکر است بدانیم شروع هر کاری با هدف بهبود و توسعه، به زمان و تجربه بیشتر نیاز دارد و با اجرایی شدن این طرح نه‌تنها دیگر شاهد فروش اجباری بر اثر تنگناهای مالی تولیدکنندگان نیستیم، بلکه استانداردسازی کالا -شفافیت آماری انبارها- توسعه انبارداری مدرن در مرکز تولید کشاورزی و دامی را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید.

وی اظهار داشت: با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی و به کار بردن ابزارهای نوین دیگر ازجمله معاملات آینده محصولات کشاورزی که در حال حاضر دغدغه اصلی مسئولان بورس کالا است، قطعاً شاهد پیشرفت بیشتر بخش کشاورزی خواهیم بود.

مولایی در پایان گفت: برنامه دیگر مسئولان بورس کالا، آموزش و فرهنگ‌سازی و دادن اطلاعات کافی به سرمایه‌گذاران در بازار سنتی است تا بتوانند آنها را به سمت داد و ستدهای مدرن سوق دهند و تحول بزرگی را در این بخش رقم بزنند

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا