کمک به تسریع پروژه‌های ایرانی در عراق

جزییات مذاکره با بانک‌های خارجی

جزییات مذاکره با بانک‌های خارجی

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه سوئیفت از نظر فنی شب گذشته وصل شده است، جزییات مذاکره با بانک های فرانسوی و ایتالیایی در سفر به این دو کشور به همراه رییس جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی صالح آبادی در یک نشست خبری که در آستانه دهه فجر  و با موضوع فعالیت های بانکی در دوران پساتحریم برگزار شد، درباره سفر به فرانسه و ایتالیا به همراه رییس جمهور، گفت: در این سفر از طرف بانک توسعه صادرات حضور داشتم و مذاکرات خوبی با بانک های فرانسوی و ایتالیایی صورت گرفت، به گونه ای که در ایتالیا با eca نهاد اعتباری صادراتی این کشور، مدیو بانک و برخی دیگر از بانک ها مذاکره داشتیم و در فرانسه نیز با یکی از سه بانک بزرگ این کشور است مذاکره کردیم.
وی تاکید کرد: البته این مذاکرات به قرارداد نرسید و بنا شده صورت حساب سه سال اخیرمان را به زبان انگلیسی برای این بانک ها بفرستیم، اما به طور کلی این بانک ها موافق همکاری بودند.
*جزییات
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بانک مرکزی تاریخ دقیق گشایش سوئیفت را اعلام می‌کند، افزود: ما جزو 9 بانکی بودیم که تمام مدارک و مستندات را به بانک مرکزی ارائه کردیم و بر اساس اعلام همکاران بین الملل سوییفت از نظر فنی شب گذشته وصل شده است.
صالح آبادی میزان مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات را تا پایان دی ماه 10 هزار و 619 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این میزان نسبت به ابتدای سال جاری 20 درصد رشد داشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه چهار هزار و 68 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، گفت:میزان تسهیلات پرداخت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد هفت درصدی برخوردار شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه 70 درصد این تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص داده شده، خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال تا پایان دی ماه 2.5 میلیارد دلار ال سی گشایش یافته که نسبت به 700 میلیون دلار ال سی مدت مشابه سال 93، 3.6 برابر شده است.
*برقراری ارتباط بانکی با روس ها
صالح آبادی به تمایل شرکت های روسی برای واردات از ایران اشاره کرد و افزود: در این راستا روابط بانکی بین ایران و روسیه برقرار شده و 20 میلیون یورو خط اعتباری در این راستا در نظر گرفته شده تا به صادرکنندگان ایرانی اختصاص داده شود بنابراین می توان گفت در زمینه کار با روسیه هیچ مشکل بانکی وجود ندارد.
*تفاهم نامه با وزارت نفت برای پرداخت بهای واردات گاز از ترکمنستان
وی به واردات گاز از ترکمنستان اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات متعددی با مجموعه وزارت نفت صورت گرفته تا پولی که باید بابت واردات گاز به ترکمنستان پرداخت شود، از طریق بانک توسعه صادرات به شرکت های ایرانی که صادرات کالا و یا خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان دارند، پرداخت شود که در این راستا تفاهم نامه ای امروز با شرکت ملی گاز منعقد می شود.
*خط اعتباری 10 میلیون یورویی به بانک ملت ارمنستان
رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات از نهایی شدن قرارداد انتقال خط سوم برق بین ایران و ارمنستان با مبلغ 83 میلیون یورو خبر داد و گفت: بانک توسعه صادرات این مبلغ را تامین می کند و بنا شده دولت ارمنستان پس از  پایان پروژه، این مبلغ را باز پرداخت کند.
وی با بیان اینکه اکنون خط انتقال گاز به ارمنستان وجود دارد، اظهار کرد: با ایجاد خط سوم انتقال برق می توانیم در ازای واردات برق گاز صادر کنیم.
صالح آبادی به قرارداد با بانک ملت در ارمنستان که شعبه ای مستقل است اشاره و اضافه کرد: خط اعتباری 10 میلیون یورویی در اختیار این بانک قرار می گیرد که صادرکنندگان ایرانی بتوانند به این کشور کالا و یا خدمات صادر کنند و ما بهای آن را نقدا پرداخت کنیم.
*کمک به تسریع پروژه های ایرانی در عراق
وی با بیان اینکه پیمانکاران ایرانی پروژه های متعددی در عراق دارند، اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت مقرر شده تا بانک مرکزی 200 میلیون دلار نزد بانک توسعه صادرات سپرده گذاری کند تا در قالب اعطای تسهیلات به این شرکت ها اجرای پروژه ها سرعت بگیرد.
*جزییات قرارداد با بانک توسعه صادرات
صالح آبادی با بیان اینکه  در 3 قالب با صندوق توسعه ملی همکاری می کنیم، تصریح کرد:در بخش سپرده گذاری ریالی، 100 میلیارد تومان نزد بانک سپرده گذاری شده تا در قالب اعتبار به شرکت ها پرداخت کنیم.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات به سپرده گذای 100 میلیون یورویی اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد 800 میلیون دلار سپرده گذاری ارزی برای پروژه های نفت و گاز امضا شده است، همچنین مبلغ 675 میلیون دلار برای قرارداد عاملیت ارزی در قالب همکاری بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی است.
صالح آبادی با بیان اینکه فعال کردن رابطه کارگزاری بانک با بانک های خارجی امری بسیار مهم است که در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: در زمینه بدهی دولت های خارجی به بانک در حال حاضر سر رسید بدهی تاجیکستان و ونزوئلا رسیده که به ترتیب 180 میلیون دلار و 67 میلیون یورو است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا