پسابرجام بر بازار دیجیتال اثر گذاشته است؟

پسابرجام بر بازار دیجیتال اثر گذاشته است؟

در پسابرجام وضعیت بازار‌ دیجیتال به چه صورت است؟ آیا تاکنون تغییرات قیمتی در این بازار اتفاق افتاده است؟ این سوالی است که برخی از فعالان در این بازار به آن پاسخ داده اند.

 از آنجا که بسیاری از کالاهای دیجیتال موجود در بازارهای کشور وارداتی هستند، تاثیرگذارترین عامل در تعیین قیمت‌ آنها نرخ ارز به شمار می‌آید که به نظر می‌رسد در چندوقت اخیر به دنبال عملیاتی شدن اجرای برجام این نرخ نوسان زیادی داشته‌ و البته در نهایت با رشد همراه شده است و در حال حاضر نرخ آن 3643 تومان است. حال با توجه به این شرایط، وضعیت بازار‌ دیجیتال به چه صورت است؟ آیا تاکنون تغییرات قیمتی در این بازار اتفاق افتاده است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، فعالان این بازار معتقدند که قیمت‌های کالاهای آنها در چندوقت اخیر تنها با توجه به نرخ دلار تغییر کرده و تغییرات قیمتی محسوسی در این بازار وجود نداشته است. در گفت‌وگویی که با چند فروشنده از نقاط مختلف تهران صورت گرفت همگی آنها از تاثیر این مساله گفتند که اگر نرخ ارز در پسابرجام کاهش یابد واردکنندگان کالاهای دیجیتال، کالاها را با قیمت کمتری به کشور وارد می‌کنند و این مساله خود باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

یکی از این فعالان اظهار کرد: به نظرم برجام در درازمدت بر بازارها تاثیر می‌گذارد و در حال حاضر تغییری ایجاد نکرده است. اگر اجرایی شدن برجام بتواند نرخ ارز را کاهش دهد مطمئنا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌‌کنند.

او گفت: اما قیمت کالاهای دیجیتال همیشه رو به پایین است چون جدا از مساله نرخ ارز، با ورود مدل‌های جدیدتر آنها، از قیمت مدل‌های پیشین کاسته می‌شود.

فروشنده‌ای دیگر در خصوص تغییر قیمت‌ها بعد از اجرایی شدن برجام گفت:‌ به طرز عجیبی قیمت‌ها نوسان دارند که متناسب به نرخ دلار کم و زیاد می‌شوند ولی این فروشنده‌ها هستند که قیمت‌ اصلی خود را مشخص می‌کنند و بسته به قیمتی که خودشان خرید کرده‌اند آن محصول را می‌فروشند.

او افزود: ممکن است محصولی را از قبل و با قیمت کمتری خریداری کرده باشند و در حال حاضر با تغییرات نرخ دلار قیمت‌های خود را افزایش ندهند. البته بعضی از فروشندگان قیمت‌های محصولات را افزایش می‌دهند. اما در حال حاضر قیمت ها اندکی افزایش داشته‌اند.

یک فروشنده دیگر در زمینه کالاهای دیجیتال گفت: بعد از اجرایی شدن برجام تا کنون، قیمت‌های فروشگاه ما تغییری نداشته و در صورت قیمت‌گذاری در سفارش‌های بعدی این مساله مشخص می‌شود.

اما فعال دیگری در خصوص وضعیت فروش در این بازار گفت: همیشه خریدارانی در بازار موجودند، کاربران اگر به کالایی نیاز داشته باشند، در انتظار کاهش قیمت باقی نمی‌مانند. البته عده‌ای از کاربران هستند که منتظرند قیمت‌ها کاهش یابد و بعد از آن خرید کنند.

در صورتی که یکی دیگر از این فعالان  اظهار کرد: هم‌اکنون خرید و فروش در این بازار به ندرت صورت می‌گیرد و اوضاع کار و کاسبی آنها بسیار نامناسب است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا