خلأ تجارت ایران و دنیا با چین پر می‌شود

خلأ تجارت ایران و دنیا با چین پر می‌شود

اقتصاد > بازرگانی - صدای اقتصاد نوشت:ایران در دوران تحریم نیز بالاترین حجم مبادلات را با چین داشت و حالا قرار است حدود 20 درصد افزایش پیدا کند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده برای 10 سال آینده، متوسط تجارت ایران و چین سالانه به 60 میلیارد دلار خواهد رسید و برای رسیدن حجم تجارت 10 ساله دو کشور به 600 میلیارد دلار، توافق و تفاهم شده است.

مجیدرضا حریری، تصریح کرد: این مساله تنها مورد تائید دولت نیست بلکه مقام معظم رهبری نیز در ملاقاتی که رئیس جمهوری چین با ایشان داشت، بر پیشرفت و توسعه روابط بلند مدت ایران و چین صحه گذاشتند و بر آن تاکید کردند.

وی اظهار کرد: چین از معدود کشورهایی است که مقام معظم رهبری اینچنین نگاهی به آن داشته‌اند و دلیل آن نیز کاملا موجه است چراکه چین بزرگترین اقتصاد برتر دنیا و اولین تاجر جهان است و در شرایطی که قرار نیست ما با اولین اقتصاد دنیا رابطه داشته باشیم، بخشی از خلأیی که در رابطه با اقتصاد اول دنیا داریم با چین پر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در دوران تحریم نیز بالاترین حجم مبادلات را با چین داشت، افزود: در سال 2014 حدود 51.85 میلیارد دلار با چین مبادله داشته‌ایم و حالا قرار است حدود 20 درصد حجم مبادلات را افزایش دهیم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: این رقم دور از دسترس نیست و با برگشت قیمتهای جهانی نفت و مواد معنی به راحتی این مبالغ تحقق پیدا خواهد کرد حتی من معتقدم با توجه با تفاهم‌هایی که برای توسعه زیرساختها با چین انجام داده‌ایم حجم مبادلات دو کشور از این مبلغ نیز فراتر خواهد رفت.

حریری تصریح کرد: رقم 60 میلیارد دلاری مبادلات ایران و چین فقط شامل تجارت نیست بلکه سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران و فاینانس پروژه‌هایی که در ایران انجام می‌شود نیز جزو همین رقم است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا