روند صعودی بازار ادامه دارد؟

بورس رکورد آذرماه 93 را پس گرفت

بورس رکورد آذرماه 93 را پس گرفت

همزمان با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های اقتصادی بازار بورس ایران در مدار صعود قرار گرفته و شاخص کل بورس تا ساعت 10 صبح امروز 970 واحد دیگر رشد کرد و به ارتفاع 71 هزار رسید.

 بررسی ها نشان می دهد آخرین روزی که شاخص کل بورس این ارتفاع را ثبت کرده در تاریخ 13 آذر سال گذشته بود و بر همین اساس شاخص کل بورس صبح امروز رکورد 13 ماهه ای را در بازار ثبت کرد. در پی این رکورد شکنی ها پول هایی که در رکود دو ساله بازار سرمایه به بانک ها و یا سرمایه گذاری در حوزه های دیگر منتقل شده بودند مجددا به سوی بازار سرمایه بازگشتند.  به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه، فعالان بازار درباره وضعیت کنونی بازار می گویند سهامدارانی که در هفته های گذشته وارد بازار شده بودند با سودی منطقی در پایان هفته خارج شده اند و با این حجم و ارزش معاملات احتمالا مترصد برگشت به بازار هستند. حقوقی ها هم به دلیل قرار گرفتن در ماه های پایانی سال و نیاز به نقدینگی عرضه هایی داشتند که البته با تقاضای خریداران این عرضه ها بلعیده شد.

به اعتقاد فعالان بازار شاخص کل در مرز 70 هزار مقاومت سختی داشت که طی دوره های گذشته به این مرز واکنش نشان می داد و توانایی عبور از این مقاومت را نداشت که این بار با هجوم نقدینگی و افزایش چشمگیر حجم معاملات در کنار معاملات پر حجم نمادهای شاخص ساز این مقاومت را در هم شکست و به کانال 71 هزار واحدی رسید.

کارشناسان بازار همچنین با بیان اینکه رشد بی وقفه شاخص و قیمت ها در روزهای گذشته تصور شکل گرفتن حباب قیمتی را در ذهن برخی از فعالان بازار سرمایه متبادر می کند، می گویند این نگرانی با اصلاحی کوتاه مدت یا استراحت در قیمت های فعلی با حجم بالا به امید تبدیل خواهد شد.

فعالان بازار معتقدند ادامه روند منطقی و صعود مستمر بازار سرمایه در گروی مدیریت نقدینگی هایی است که صرفا به طور هیجانی و بی مطالعه و با تبلیغات وارد بازار شده اند،  اگر این دسته از نقدینگی ها از همین ابتدا مدیریت شود با معضلاتی که در سال 92 به آن دچار شدیم، مواجه نخواین شد. این مدیریت می تواند از طریق هدایت این پول ها به سمت صندوق های سرمایه گذاری انجام شود که با مدیریت حرفه ای، صحیح و سرمایه گذاری در شرکت های بنیادی با چشم اندازی روشن، ریسک بازار را برای آنها کاهش داده و زمینه را برای سودآوری سهامداران فراهم خواهد آورد و به رونق بازار و همچنین ثبات بازار خواهد افزود.

کارشناسان بازار معتقدند باید از فرصتی که بعد از لغو تحریم ها و در پی آن آزادسازی نقدینگی و جذب سرمایه گذاری خارجی به وجود خواهد آمد به بهترین شکل استفاده شود و با مدیریتی خردمندانه در جهت بهبود و توسعه فضای کسب و کار برآییم، تا این پتانسیل بالقوه در شرایط فعلی با تدبیری هوشمندانه بالفعل شود.

در این شرایط اما برخی دیگر از کارشناسان پتانسیل‌های بازار سهام را برای رشد در میان مدت و بلندمدت به واسطه گشایش‌های اقتصادی حاصل شده پررنگ قلمداد می‌کنند، اما معتقدند بعد از فروکش کردن تب هیجانات رفع تحریم‌ها و تاثیر آن بر رفتار معاملاتی معامله‌گران، رشد قیمت در برخی نمادها و گروه‌ها بر کل بازار تاثیر مثبت نخواهد داشت و تنها سهام خوب رشد پایداری را میان مدت تا بلندمدت تجربه خواهند کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا