مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اجرایی شدن برجام و گشایش سوئیفت:

زمان راه اندازی بازار آتی ارز فرا رسیده است

زمان راه اندازی بازار آتی ارز فرا رسیده است

با توجه به اجرایی شدن برجام و گشایش سوئیفت، زمان راه اندازی بازار مشتقه ارزی فرا رسیده است.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در شرایط تحریم ها راه اندازی بازار مشتقه ارزی دشوار بود، اما در حال حاضر با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام می توان بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کرد.

وی در ادامه افزود: البته باید در خصوص عرضه ارز توسط بانک مرکزی و شرکت های صادرکننده به مکانیزم شفافی رسید؛ چرا که میزان عرضه ها می تواند بر بازار ارز تاثیر فراوانی داشته باشد. به همین دلیل ضروری است که برای عرضه ها برنامه ریزی شده و نوسانات این بازار با عرضه ها کنترل شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی ابزارهای نوین مالی در بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: وجود انبار در کشورهای دیگر می تواند برای بازیگران این بازار مزیت های بسیار داشته باشد و شبکه فروش محصولات ایرانی در دنیا را گسترده تر کند.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: اکثر مشتریان خارجی همواره با استرس و نگرانی هایی برای خرید کالا روبه رو هستند، اما وجود انبارهای متعلق به بورس کالا می تواند علاوه بر کاهش نگرانی خریداران خارجی، هزینه های آنها را کاهش داده و سبب ترغیب این گروه به معاملات شود.

به گفته باقری، خریداران خارجی برای خرید و انتقال محصولات ایرانی نیازمند طی مراحل گوناگون هستند و همچنین باید تجارب زیادی در این مراحل تا رسیدن کالا به کشور خود داشته باشند، اما با وجود انبارهای بورس کالا - که در آن کالاها دارای استاندارد بین المللی هستند- می توانند به راحتی نسبت به انجام معامله اقدام کنند و این موضوع می تواند برای بازار سرمایه مزیت های بسیاری داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: وجود انبارها می تواند به تسهیل مبادلات داخلی و خارجی کالاها کمک کرده و سبب می شود تا گواهی سپرده کالایی فعال تر از حال شود و جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا