هزینه تسلیحات کدام کشورها بیشتر است؟

هزینه تسلیحات کدام کشورها بیشتر است؟

بر مبنای گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح، عربستان سعودی، اسرائیل و روسیه بالاترین سهم نظامی را به نسبت تولید ناخالص داخلی شان دارا می باشند.

موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم در گزارشی که اخیرا پیرامون هزینه های نظامی توسط کشورها منتشر نموده، به مقایسه میزان هزینه های دفاعی و تسلیحاتی در کشورهای مختلف نسبت به تولید ناخالص داخلی شان (GDP) پرداخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرهنگ نیوز، بر مبنای این گزارش دوازده کشور عربستان سعودی، اسرائیل، روسیه، ایالات متحده آمریکا، هند، فرانسه، ترکیه، بریتانیا، جمهوری خلق چین، استرالیا، آلمان و کانادا بیشترین میزان هزینه های نظامی را نسبت به تولید ناخالص داخلی شان داشته. نمودار زیر درصد هزینه های نظامی از بودجه کل این دوازده کشور را نشان می دهد.
نکته حائز اهمیت در این لیست حضور سه رژیم عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه (متعلق به خاورمیانه) در میان کشورهای صدر جدول می باشد، که حکایت از فضای نظامی و رقابت های پیدا و پنهان در این منطقه استراتژیک دارد.
تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه آخرین فردی است که اخیرا به منطقه سفر کرده و در پی عقد قرارداد هنگفت نظامی با اعراب منطقه برآمده است. او در حالی دوباره خود را به کاخ سعودی رساند که به میمنت جنگ یمن موفق به عرضه تسلیحات جدید به این کشور شد.
برآورد بودجه نظامی کشورهای بزرگ و تاثیرگذار محیط بین الملل در سال گذشته و جاری میلادی، به گونه ای تعیین شده است که نشان می دهد، سیاست خارجی آن ها کماکان بر اهمیت قدرت نظامی تاکید ویژه ای دارد.
موسسه مطالعات صلح استکهلم، هزینه‌های نظامی سالانه اغلب کشورهای بزرگ جهان را محاسبه می‌کند. بنابر اعلام این موسسه ایالات متحده، سال 2014، مبلغ 610 میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌ که این رقم حدود سه برابر بودجه نظامی چین است که از این حیث در رتبه دوم جهان قراردارد. چین سال 2014 میلادی 216 میلیارد و 400 میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌است. عربستان سعودی نیز با رشد خیره کننده ای به رتبه چهارم جهان رسیده است. بر پایه این رتبه بندی، عربستان سعودی هزینه نظامی اش در مقایسه با سال۲۰۱۳ به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته است.
در ادامه با به تصویر کشیدن برخی جداول و نمودارها تلاش می شود زمینه آشنایی بیشتر با هزینه های نظامی کشورهای قدرتمند جامعه جهانی و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه را فراهم آوریم. آمارها و جداول ذکر شده بر گرفته از دو موسسه معتبر بین الملل به نام های موسسه مطالعات صلح استکهلم و موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن می باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا