معاون رییس‌جمهور سابق:

پارادایم حاکم بر برنامه ششم توسعه نگاه لیبرالیسم است

پارادایم حاکم بر برنامه ششم توسعه نگاه لیبرالیسم است

معاون رییس‌جمهور سابق گفت: یکی از اشکالات اساسی در ساختار برنامه‌ریزی این است که پیوندی بین سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه و بودجه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "لطف‌الله فروزنده" در نشست خبری مغایرت‌های برنامه ششم توسعه با الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، گفت: یکی از مشکلات اساسی این برنامه پارادایم حاکم بر آن است که نگاه لیبرالیسم دارد و با اسناد بالادستی ما در تعارض است.

وی گفت: برنامه توسعه باید بستری برای عملی شدن اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی فراهم کند. ولی این برنامه نقش حاکمیت دولت را تضیف کرده است.

معاون رییس‌جمهور سابق، گرفتن اختیاراتی مثل ماموریت دولت و اصلاحات گسترده‌ی ساختاری از مجلس را از جمله مشکلات برنامه توسعه دانست و افزود: مجلس نقش داور و دولت نقش بازیکن را دارد و این جایگاه‌ها باید محفوظ باشد.

وی اظهار کرد که بحث استکبارستیزی و مبارزه با استکبار از مسائل راهبردی در سیاست‌هاست و معتقد است که در برنامه توسعه به این مطلب اشاره نشده است.

وی با بیان اینکه مسئله واردات مهترین مانع برای تولید داخلی است، گفت: هیچ واحد تولیدی در مناطق محروم کشور نمی‌تواند با واحدهایی که در شهرهای بزرگ هستند رقابت کند زیرا که هزینه‌های تولید در مناطق محروم بسیار بالاست.

فروزنده گفت: اهداف سند چشم‌انداز، کسب رتبه‌ی اول علمی در منطقه، اهداف اقتصادی و هویت الهام‌بخش ایرانی اسلامی است که باید در برنامه ششم توسعه به این‌ها توجه شود.

وی در ادامه در مورد وضعیت کشاورزی در برنامه ششم توسعه نیز گفت: در این برنامه قیمت‌گذاری آب به وزارت نیرو واگذار شده است تا آن را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کند. این در صورتی است که کشاورزی علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی و فرهنگی را هم شامل می‌شود.

فروزنده در پایان تاکید کرد که اقتصاد ما نباید به غرب وابسته باشد بلکه باید درون‌گرا و برون‌زا باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا