سناریوهای دولت برای تامین منابع بودجه/نوبخت:مقدار فروش نفت ونرخ محاسباتی دلار و ریال مبنا خواهد بود

سناریوهای دولت برای تامین منابع بودجه/نوبخت:مقدار فروش نفت ونرخ محاسباتی دلار و ریال مبنا خواهد بود

اقتصاد > اقتصاد کلان - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره انتخاب نفت 40 دلاری در بودجه سال آینده توضیح داد.

مریم فکری

لایحه برنامه ششم توسعه در روزهای گذشته در حالی به مجلس ارائه شد که در صورت تصویب و اجرای آن از سال 1395، بودجه سال آینده اولین بودجه این قانون خواهد بود.

محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از ویژگی‌های برنامه ششم توسعه، کاهش وابستگی بودجه به نفت دانسته و اعلام کرده که «در طی برنامه، سهم نفت به تدریج در اقتصاد کاهش خواهد یافت.»

این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال 1395 قیمت نفت در هر بشکه را 40 دلار پیشنهاد کرده، اما در مقابل در بازار جهانی شاهد روند نزولی قیمت نفت هستیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در معاملات منتهی به 22 ژانویه، بهای هر بشکه نفت‌خام سبک و سنگین صادراتی ایران بیشترین میزاان کاهش در بین کل شاخص‌های معتبر نفت جهان را داشته است. بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت‌خام سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود 2 دلار و 57 سنتی به بشکه‌ای 23 دلار و 22 سنت کاهش یافت. علاوه بر این، بهای هر بشکه نفت‌خام سنگین صادراتی ایران هم با کاهش 2 دلاری و 70 سنتی، بشکه‌ای 20 دلار و 19 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

از سوی دیگر، متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود ۲۶ دلار و ۱۴ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت‌خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۲۳ دلار و ۱۴ سنت بوده است.

با توجه به چنین فضایی و پیشنهاد قیمت نفت 40 دلاری در بودجه، این ابهام وجود دارد که در سال آینده بودجه دولت باز هم با کسری مواجه خواهد شد. اگرچه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحلیل دیگری دارد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین درباره نفت 40 دلاری در بودجه و منطق و دلیل انتخاب این رقم اظهار داشت: «ما حدود 68 هزار میلیارد تومان عواید نفتی در سال 1395 پیش‌بینی کرده‌ایم که این رقم از محل ضرب چند عدد حاصل می‌شود.»

وی افزود: «مقدار فروش، قیمت هر بشکه نفت، قیمت محاسباتی ریال و دلار و تعداد روزهای سال، محل‌هایی است که از طریق آنها در نهایت رقم 68 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید.»

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عنوان کرد: «مقدار فروش ممکن است بالا و پایین شود، نرخ محاسباتی ریال و دلار هم متغیر است.قیمت هر بشکه نفت نیز مشخص است و تعداد روزهای سال 365 روز.»

نوبخت با بیان این‌که ما 4، 5 سناریور تهیه کرده‌ایم که می‌شود در نهایت عدد 68 هزار میلیارد تومان عواید نفتی را به دست آورد، خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر، می‌شود اعداد دیگری را برای قیمت نفت در نظر بگیریم.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا