مهم‌ترین تحولات بازارها در هفته گذشته

بورس ترکید/پیشران اقتصاد کشور تکان خورد

بورس ترکید/پیشران اقتصاد کشور تکان خورد

هر کدام از بازارها در هفته گذشته به نحوی خبرساز بوده‌اند. بازار خودرو با حضور خودروسازان خارجی و ورود خودروهای لوکس فرانسوی به ایران و بازار ارز با پایین آمدن از قیمت 3 هزار و 700 تومانی. بازار سرمایه و مسکن به طور اجمالی بررسی شده است.

بورس از خواب زمستانی بیدار شد

هفته گذشته در بسیاری از گروه‌ها و کانال‌های بورسی تلگرام پیام‌های تبریک برای ورود به کانال 70 هزار واحدی بعد از مدت‌ها رکود، رد و بدل می‌شد، در صورتی که بازار سرمایه ماه‌های زیادی بود به هیچ خبر و شادی جمعی واکنش چندانی نشان نمی‌داد. سال 93 بازار سرمایه با شاخص 79 هزار واحدی آغاز به کار کرد و در آخر سال با گشایش هم زمان شش نماد پتروشیمی به 61 هزار واحد سقوط کرد. در سال 94 و اولین روزهای کاری، بازار از رسیدن به تفاهم هسته‌ای خرسند بود و در سه روز اول هفته به شاخص 71 هزار واحدی رسید تا جایی که رسانه‌ها تیتر زدند:«ثبت رکورد نیم قرن بورس». اما تب لوزان با گذشت کم‌تر از ده روز پایین آمد و بازار دوباره به نزدیکی‌های کانال 65 هزار واحدی برگشت و خواب زمستانی‌اش را از فصل بهار آغاز کرد. در هفته سوم تیرماه بازار به خبر توافق هسته‌ای نیز واکنش چندانی نشان نداد و با اندکی افزایش به کانال 69 هزار واحدی رسید و بعد از آن تا اواسط دی ماه زیر مرز 65 هزار واحد درجا زد. اما خبر اجرایی شدن برجام، لغو تحریم‌ها و گشایش‌های بانکی، یخ بورس را نیز شکست. 26 دی ماه، روز اجرایی شدن برجام، بورس در کانال 64 هزار واحدی قرار داشت و از فردای آن، با روندی نه چندان تند و هیجانی، رشد را شروع کرد و ده روز بعد، 6 هزار واحد رشد کرد. در حالی که حدود یک‌ ماه و نیم تا پایان سال باقی مانده، بازار سرمایه به وضعیت ابتدای 94 بازگشته است. بیشتر از تحلیل‌گرانی که می‌گویند وضعیت بازار هیجانی و صرفا در سایه رشد سهام خودروسازهاست، اغلب تحلیل‌ها بر پایه هیجانی نبودن این رشد و استمرار آن در اثر رشد اقتصادی استوار است.

پیشران اقتصاد کشور تکان خورد

بانک مرکزی هفته گذشته گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه 94 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در ماه گذشته 16 هزار و 318 واحد مسکونی معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8.5 درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی نیز در ماه گذشته 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده که نسبت به سال گذشته 3.1 درصد کاهش یافته است. به اعتقاد تحلیل‌گران، افزایش تعداد واحدهای معامله شده نشان از خیز آرام بازار مسکن برای خروج از رکود دارد. بازاری که با توجه به صنایع زیادی که به آن وابسته‌اند، پیشران اقتصاد کشور به حساب می‌آید. البته خروج بازار مسکن از رکود ممکن است اندکی افزایش قیمت نیز به همراه داشته باشد.

گزارش بانک مرکزی هم‌چنین نشان می‌دهد واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با متراژهای 60 تا 70 متر مربع، بیشتر از سایر واحدها خریداری شده‌اند. به طور کلی، واحدهای مسکونی با زیربنای کم‌تر از 80 متر مربع، 57.5 درصد از کل معاملات مسکن را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین 47.8 درصد از کل معاملات، به واحدهایی با قیمت زیر 220 میلیون اختصاص داشته است. در دی ماه سال 94 بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی 5/7 میلیون و متعلق به منطقه 3 تهران و کم‌ترین آن نیز با 2 میلیون به منطقه 18 تعلق داشته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا