کم و کاستی های برنامه پنجم توسعه کدام است؟

چند پیشنهاد برای قانون نویسی در برنامه ششم توسعه

چند پیشنهاد برای قانون نویسی در برنامه ششم توسعه

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضرورت ها و رویکردهای پیشنهادی پیرامون برنامه پنج ساله ششم توسعه را مورد بررسی قرار داد

به گزارش صدای اقتصاد اقتصاد ایران در یک دهه گذشته با شوک های اقتصادی متعددی روبرو شده است و در کنار این چالش ها با تحریم های اقتصادی نیز روبرو شد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تاثیر مجموعه این شرایط باعث شده است که از یکسو ظرفیت تولید در اقتصاد کشور کاهش یابد و از سوی دیگر نظام انگیزشی اقتصاد و سازوکارهای ایجاد انگیزش توسط نظام بازار تخریب شود.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و سال های سختی که از سر گذرانده است به بررسی ضروروت ها و رویکردهای پیشنهادی پیرامون برنامه پنج ساله ششم توسعه پرداخته است. براساس این گزارش اقتصاد ایران در سال های گذشته با افت و خیزهای فراوانی رو به رو بوده است. همچنین در مقابل قدرت منطقه ای ایران به اذعان تحلیلگران افزایش یافته است و کشور ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه خاورمیانه شده که خود یکی از ناامن ترین مناطق جهان است. ثبات سیاسی ایران (در عین وجود رقابت قاعده مند گروه های سیاسی درون آن) در یک فضای امن نیاز به مکملی به نام ثبات اقتصادی و رشد و توسعه اقتصادی پایدار دارد.

در شرایط کنونی از یک سو کشور نیاز دارد که قدرت اقتصادی خود را همتراز قدرت سیاسی افزایش دهد و از سوی دیگر اقتصاد ایران با تناقض های سیاستگذاری اقتصادی روبرو است. از این رو برای گذار امن و سلامت از شرایط کنونی نیاز است وفاق ملی در کشور شکل گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خطوط راهنمای کلی برای ارتقای قدرت اقتصادی ارائه کرده اند. در این شرایط برنامه ششم توسعه محملی است برای شکل گیری وفاق ملی به عنوان برنامه میان مدت حاکمیت و نه برنامه دولت.

همچنین این واحد تحقیقاتی در گزارش دیگری به مهمترین ویژگی های لازم برای تدوین یک قانون برنامه مطلوب پرداخته و الزامات ، ویژگی ها و اصولی که باید در تهیه متن قوانین مورد توجه قرار گیرد، را در سه بخش مورد بررسی قرار داده است. 

ویژگی های تعیین قانون برنامه پنجم توسعه

ویژگی های عمومی مورد نیاز برای قوانین

ویژگی های مربوط به قوانین تکلیفی

ویژگی های مختص به قوانین برنامه

 
براساس این گزارش  بالغ بر 80 درصد از مواد دو فصل مذکور از قانون برنامه پنجم توسعه، فاقد حداقل یکی از ویژگی های ضروری برای قانون برنامه مطلوب بوده اند. این مطالعه به لحاظ کمی مشتمل بر 56 درصد از مواد قانون برنامه پنجم توسعه است و می توان انتظار داشت که نتایج حاصل از این مطالعه ، قابل تسری به سایر مواد قانون برنامه پنجم توسعه نیز باشد. 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا