تحلیل نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه از روزهای بعد از لغو تحریم ها

سرمایه گذاران در پسابرجام به کدام بخش اقتصاد هجوم می آورند؟

سرمایه گذاران در پسابرجام به کدام بخش اقتصاد هجوم می آورند؟

سیدحسین سلیمی، بر این باور است که سرمایه گذاران در بخش صنعت نفت، پتروشیمی و خودروسازان جز اولین کسانی هستند که برای ورود به ایران هجوم خواهندآورد

به گزارش صدای اقتصاد اقتصاد ایران قرار است رخت های کهنه خود را درآورد و رخت نو بر تن کند. تغییری که زیر سر اجرایی شدن برجام است. اما در فصل نو اقتصاد ایران، قرار است کدام بخش ها تحت تاثیر قرار گیرد؟ ارزهای آزاد شده در چه بخش های هزینه خواهند شد؟ آیا بانک های ایرانی برای حضور در فضای جدید و شرایط رفع سوئیفت آمادگی دارند؟ و ...سید حسین سلیمی، نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران در مصاحبه پیش رو به این سوالات پاسخ داده است. او بر این باور است که سرمایه گذاران در بخش صنعت نفت، پتروشیمی و خودروسازان جز اولین کسانی هستند که برای ورود به ایران هجوم خواهند آورد و این بخش ها در روزهای آغازین لغو تحریم ها بیشترین تاثیر را خواهند پذیرفت. در ادامه گپ و گفت «صدای اقتصاد» با عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درمورد روزهای پسابرجام را می خوانید.

روزهای بعد از لغو تحریم ها نیز از راه رسید. آقای سلیمی فکر می کنید بیشترین تاثیری که در اقتصاد نمایان خواهد شد در کدام بخش خواهد بود؟

اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بعد از 13 سال می تواند بسیاری از بخش های اقتصاد کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد، چرا که درهای جهانی یک بار دیگر به روی ایرانیان باز شده و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. اما اینکه در بخش اقتصاد کدام صنعت تحت تاثیر بیشتری خواهد گرفت باید گفت صنعت نفت و پتروشیمی سردمدار خواهند بود. بیشترین سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز و منابع زیرزمینی ما خواهد بود، چرا که ایران از حیث منابع در دنیا شناخته شده است. در این سال ها به دلیل فشار تحریم های بین المللی، تجهیزات این صنعت کهنه و پوسیده شده اند. فعالان این بخش توانایی خرید لوازم و ماشین آلات و بازسازی نداشته اند. اما سرمایه گذاران می توانند جان دوباره به این صنعت ببخشند. بدون شک برای سرمایه گذاری در این بخش های بسیاری از کشورهای توسعه یافته و مدرن هجوم خواهند آورد تا بتوانند در صنعت نفت و پتروشیمی ایران شریک شوند.

اما گروه دیگری که می توان به تغییرات اساسی در آنها امیدوار بود، خودروسازان خواهند بود. این در حالی است که پیش از لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام بسیاری از خودروسازان مطرح همچون مرسدس برای حضور در بازارهای ایران اعلام آمادگی کرده بودند. بنابراین در شرایط فعلی باید منتظر حضور گسترده خودروسازان مطرح در ایران بود. چرا که هم آنان علاقمند به حضور در بازارهای ایران هستند و هم مردم ایران به خودروهای خارجی و با کیفیت علاقه نشان داده اند.

با این حال بر این باورم که شرایط فعلی بهترین موقعیت برای کشور است  چرا که هیچگونه مشکلی برای مبادله کالا و خرید و فروش کالا با جهانیان برای ما وجود ندارد و همین امر می تواند به تولید و تولیدکنندگان کشور که چند سالی است با رکود دست و پنجه نرم می کنند، باشد.

با لغو تحریم ها ارزهای بلوکه شده کشور نیز تا حدودی آزاد شده اند، به نظر شما این ارزهای باید در کدام بخش اقتصاد هزینه شوند؟

هنوز مقدار بسیار زیادی از ارزهای بلوکه شده ایران آزاد نشده اند اما همین مقدار نیز بخشنامه شده که صرف کالاهای اساسی شود. کالاهای اساسی همچون گندم و مواد خوراکی. بنابراین برای این پول های اولیه نمی توان هدفی را مشخص کرد. اما ارزهای دیگری که وجود دارند به صورت فاینانس باید استفاده شوند. این در حالی است که متاسفانه شاخص های ما هنوز ریسکش بالا است که امیدواریم در ماه های آینده این شاخص ها با بهبود مواجه شوند. چرا که با بهبود شاخص های اقتصادی کشور فاینانس ها برای ما مقرون به صرفه تر خواهند بود.

موضوع دیگری که بعد از اجرایی شدن برجام بحث برانگیز شده، لغو سوئیفت است. آیا بانک های ما برای ورود به این دوره جدید آمادگی لازم را دارند؟

همانطور که آقای سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز در چند روز پیش خبر دادند حدود 12 بانک عملا وارد چرخه سوئیفت شدند و تحریم های شان لغو شد. از سوی دیگر سایر بانک های داخلی نیز قرار است تا 15 بهمن ماه از محدودیت های تحریم رهایی یابند. با این حال بر این باورم که بانک ها باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و آمادگی لازم برای ارتباط دو جانبه با بانک های خارجی را کسب کنند. بلاخره باید بپذیریم چندین سال دور بودن از روابط بین المللی بانک های ما را از فضاهای بین المللی دور کرده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا