جزئیات مشارکت فرانسوی‌ها در پارس جنوبی/بهره‌برداری از دو فاز جدید

جزئیات مشارکت فرانسوی‌ها در پارس جنوبی/بهره‌برداری از دو فاز جدید

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات مشارکت یک شرکت فرانسوی در ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: این فاز مشترک گازی تا خرداد سال آینده آماده بهره‌برداری کامل خواهد شد.

حسن بویری امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: در حال حاضر پیشرفت ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ۹۲ درصد در دو بخش خشکی و فراساحلی رسیده است.

مجری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی سال گذشته در مدار بهره‌برداری قرار گرفت، تصریح کرد: در شرایط فعلی هر ۴ ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار دارد و هم‌اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در این فاز مشترک تولید می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه علاوه بر راه‌اندازی پالایشگاهی تاکنون حفاری ۲۲ حلقه چاه دریایی در خلیج‌فارس به پایان رسیده است، اظهارداشت: همچنین هم‌اکنون ۲۲۰ کیلومتر خط لوله دریایی و دو سکوی فراساحلی این فاز مشترک گازی راه‌اندازی شده است.

بویری با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمانبندی، پیش‌بینی می‌شود تا خردادماه سال آینده کل تاسیسات دریایی و خشکی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: بر این اساس امکان تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در این فاز مشترک فراهم می‌شود.

مجری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون در مجموع حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در این فاز مشترک تولید شده است، تاکید کرد: علاوه بر این در طول این مدت حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی و ۶ هزار تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی تولید شده است.

این مقام مسئول با اشاره به مشارکت شرکت ورلی پارسونز شعبه فرانسه در اجرای بخشی از فعالیت‌های مهندسی ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توضیح داد: همچنین در بخش ساخت تجهیزات و قطعات این فاز مشترک گازی، سهم شرکت‌های خارجی حدود ۵۹ درصد بوده، اما ۶۵ درصد عملیات اجرایی توسط شرکت‌های پیمانکار ایرانی انجام شده است.

وی با اعلام اینکه کل حجم سرمایه‌گذاری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حدود ۶.۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود، تاکید کرد: تاکنون ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت این فاز مشترک گازی هزینه شده است.

بویری در پایان با اعلام اینکه هم‌اکنون ۱۰۶ ماه از اجرای فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی می‌گذرد، گفت: تا بهار سال آینده امکان تولید گاز با ظرفیت کامل در پالایشگاه‌های این فاز فراهم خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا