ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه

ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه

در گروه سرمایه گذاری ها وسبحان که روز چهارشنبه عرضه اولیه آن انجام و در قیمت ۱۴۹۰ ریال کشف قیمت شد ، با معاملات مثبت، پر حجم و پر تقاضایی در حاشیه 4.9 درصد مثبت مواجه شد ، به طوریکه این نماد در قیمت تومان ۱۵۶ تومان صف خرید بالغ بر ۹۳ میلیون سهمی را تجربه کرد .

 

معاملات بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری با انجام معامله بلوکی سه بانک صادرات، تجارت و ملت همراه شد.
به نقل از کارگزاری مهرآفرین، در حالی طی روز جاری معامله بلوکی در سه نماد مذکور انجام شد که فعالان بازار سرمایه طی چند وقت به انتظار انجام این معامله نشسته بودند و طی روزهای گذشته گروه بانک با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده بود و امروز نیز معاملات پر حجمی در این گروه بویژه سه بانک صادرات، تجارت و ملت انجام شد. که این امر به زعم بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه حاکی از ورود نقدینگی جدید به گروه بانک و بازار سرمایه است. علاوه بر این، طی معاملات امروز حجم معاملات قابل توجهی در سایر گروه های مطرح بورس همچون خودرو، پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی رقم خورد.
مهمترین خبر در گروه بانکی می توان به معامله بلوکی در سه نماد پر حجم این گروه اشاره کرد. طی ساعات میانی معاملات امروز معامله بلوکی در نمادهای "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" انجام شد و بدین ترتیب بیش از دو میلیارد و 200 میلیون سهم بانک صادرات با قیمت 1026 ریال معامله شد و حدود 782 میلیون سهم بانک ملت به قیمت 2251 ریال در بازار عمده به فروش رسید و در نهایت حدود یک میلیارد سهم بانک تجارت با قیمت 1203 ریال مورد معامله قرار گرفت. با انجام این معاملات و با نزدیک تر شدن با لحظات پایانی معاملات شاهد کاهش قیمت اکثر نماد های این گروه بودیم بطوری که نماد های وسینا،وانصار،وتجارت،حکمت،دی،وپاسار،سمایه،وبملت و وخاور با کاهش قیمت و نماد های وپست،ونوین و وبصادر با افزایش قیمت روبرو شدند.
در گروه رایانه نمادهای مداران ، رانفور و رتاپ با صف خرید همراه بودند . رتاپ تحت حمایت سهامداران حقیقی خود ، با صف خرید بالغ بر ۱۳۴ میلیونی در قیمت ۲۸۴ تومان ، در صدر تقاضای گروه رایانه قرار داشت.
اکثر نمادها در گروه محصولات شیمیایی در حاشیه مثبت معامله شدند ، بطوریکه نمادهای شپلی ، شیران ، شسینا ، شفارا و پاکشو با افزایش تقاضا و استقبال سهامداران با صف خرید مواجه شدند . نماد پارسان بیشترین حجم معاملات و تقاضا را در گروه پتروشیمی ها داشت ، به طوریکه پس از جابجایی نزدیک به 17 میلیون سهم ، در قیمت 267 تومان به کار خود پایان داد .در این گروه نماد فارس با حدود 5 میلیون و پانصد هزار سهم و معامله در حاشیه 4 درصد مثبت توانست از کاهش زیاد شاخص جلوگیری کند.
در گروه فرآورده های نفتی در پی رشد 2.5 دلاری قیمت جهانی نفت طی هفته گذشته و رسیدن بهای جهانی هر بشکه نفت به قیمت 36 دلار، امروز شاهد حرکت رو به مثبت گروه های پتروشیمی و پالایشی و افزایش اقبال سهامداران نسبت به خرید سهام این گروه ها بودیم . نمادهای این گروه بر خلاف جو دیگر گروه ها و در غیاب" نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس " همگی در حاشیه مثبت معامله شدند، به طوریکه نمادهای شپنا ، شتران ، شبریز ، شاوان ، شبهرن و شراز با صف خرید روبرو بودند .
درگروه فلزات اساسی نمادهای این گروه نیز پس از افزایش قیمت طی روزهای گذشته، معاملات رو به منفی را تجربه کردند. نماد های فولای، فسرب، فاسمین، فولاد تا درصدهای منفی پیش رفتند. نماد ذوب نیز که همچنان با حاشیه های مربوط به افزایش سرمایه درگیر است متعادل و در محدوده صفر قیمتی معامله شد. امروز همچنین شاهد یک بلوک 50 میلیونی در نماد فولاد بودیم. نماد های هرمز و فملی نیز متعادل معامله شدند. نماد های فمراد فولاژ و فخوز هم مورد اقبال قرار گرفتند و در درصدهای مثبت معامله شدند.
در گروه حمل و نقل که به صورت متعادل و منفی مورد معامله شدند در این گروه نماد های حتاید،توریل،حپترو،حتوکا،حکشتی با کاهش قیمت و تنها نماد مثبت این گروه نماد حسینا بود.
در گروه تجهیزات برقی ، شرکتهای پیمانکاری و برقی که دولت به آنها بدهکار بود در حال دریافت مطالب خود هستند ، با دریافت این مطالبات سبب کاهش هزینه های مالی و حتی ایجاد سود سپرده برای این شرکتها میشود . دولت در دور جدید انتشار اوراق بدهی، بدهی خود به این پیمانکاران را پرداخت خواهد کرد .
شرکتهایی مانند ایران ترانسفو ، مپنا ، برق مپنا،کنتور ، آذراب ، ماشین سازی اراک و سایر پیمانکاران از این اقدام تاثیر خوبی خواهند پذیرفت.
گروه خودرو که با استقبال خریداران مواجه نشد و در لحظات ابتدایی بازار با شرایط متعادل بازگشایی شد و در ادامه با فشار فروش مواجه شد و حتی تشکیل صف فروش داد در حالی که گروه قطعاتی در این صنعت با استقبال خریداران بعضاً تشکیل صف خرید هم دادند بطور کلی نماد های خاور،خچرخش،خزر،خزامیا،خفنر،خگستر،خبهمن،خپارس،خاهن،خودرو،خمهر،خدیزل و خکاوه با کاهش قیمت و نماد های خفناور،ختوقا،خنصیر،خاذین،خشرق،خمحور،خمحرکه،خعتبار،خرینگ،ختور،خساپا با افزایش قیمت روبرو شدند.
در نمادهای گروه سیمانی اکثر نماد ها بصورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند بطوریکه نماد های سنیر،سیلام،سخزر،سخزر،سدشت،سکارون،سشرق،سپاها،سغرب،سفارس،سکرما،ستران و سخوز با کاهش قیمت روبرو شدند در حالی که نماد های سخاش،سهرمز،سقاین،سکرد با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.
سایر گروه ها :
در گروه سرمایه گذاری ها وسبحان که روز چهارشنبه عرضه اولیه آن انجام و در قیمت ۱۴۹۰ ریال کشف قیمت شد ، با معاملات مثبت ، پر حجم و پر تقاضایی در حاشیه 4.9 درصد مثبت مواجه شد ، به طوریکه این نماد در قیمت تومان ۱۵۶ تومان صف خرید بالغ بر ۹۳ میلیون سهمی را تجربه کرد .
شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۳۸۲ واحد افزایش در رقم ۷۱۳۹۳ واحدی جای گرفت . بیش از ۴۱درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۸۴۸ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۳۴.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسید.
شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۴ واحد افزایش در رقم ۷۶۰ واحدی جای گرفت . بیش از ۶۱درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۸۲ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۷۱.۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید .
بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای فارس ، شپنا ، وبصادر ، تاپیکو و کچاد رقم خورد ، و در مقابل نمادهای معاملاتی اخابر ، وغدیر با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند .
در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و عرضه برق ، گاز به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا