نشست تخصصی شورایعالی مناطق آزادتجاری – صنعتی وویژه اقتصادی در بندرعباس برگزارشد

نشست تخصصی شورایعالی مناطق آزادتجاری – صنعتی وویژه اقتصادی در بندرعباس برگزارشد

بندرعباس- ایرنا- نشست تخصصی شورایعالی مناطق آزادتجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با حضورهمه اعضا به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این منطقه ، شرکت کنندگان دراین نشست چهارشنبه از واحدهای صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از جمله تولید فولاد ، گندله سازی، واگن برگردان و خط انتقال مواد فله معدنی و اسکله اختصاصی بازدید کردند.
اعضای کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین عصر امروز نیز از مجتمع بندری شهید رجایی بعنوان بزرگ ترین بندرکانتینری کشور، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) و همچنین منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس بازدید کردند.
در اطلاعات منتشره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس آمده است: نمایندگان وزارتخانه های دادگستری، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارائی، کشور و نمایندگان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی عضو کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزادتجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی هستند.
در اطلاعات منتشره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس آمده است: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این منطقه به قطب تولید فولاد، آلومینیوم، تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری، قطب تولید انرژی با ظرفیت 5600 مگاوات برق و تولید روزانه 700 هزار مترمکعب آب شیرین و ایجاد اشتغال برای 30هزارنفر تبدیل شود.
تبدیل این منطقه به قطب سرمایه گذاری خارجی با هدف جذب 20 میلیارد دلاراز اهداف منطقه ویژه خلیج فارس در (افق 1404) تعریف شده که تاکنون 9میلیارد دلار آن عملی شده درحالیکه هم اکنون نیز افزون بر 13هزار نفر در صنایع مستقر درمنطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس مشغول به کار هستند.
در شرح وظایف دبیرخانه شورای عالی امورمناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی 26مورد پیش بینی شده که از مهم ترین آنها می توان به برنامه ریزی و تدوین خط مشی های لازم به منظور بهره گیری از ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش های مختلف جهت افزایش تولید، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی، توسعه گردشگری، توسعه مراکز علمی و آموزشی، عمرانی و آبادانی مناطق کشور، حضور در عرصه های تولید و بازارهای منطقه ای و جهانی اشاره کرد.
ایجاد هماهنگی در روابط سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی، بررسی و تصویب بودجه سالانه مناطق آزاد و ارسال به هیات وزیران و سایر مراجع ذیربط و بررسی و تهیه لایحه ایجاد مناطق جدید و ویژه اقتصادیو همچنین پیشنهاد عزل و نصب اعضای هیات مدیره، بازرسان و مدیرعامل سازمان های مناطق آزاد از دیگر وظایف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نام برده شده است.
از دیگر وظایف این شورا به شرکت موثر در برنامه ریزی کلان و استراتژیک اقتصادی و صنعتی مرتبط با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بررسی تقاضای مربوط به ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید و تهیه و ارائه طرح های توجیهی به مراجع ذیربط و پیگیری و تصویب طرح و لوایح مرتبط با ایجاد مناطق در مجلس شورای اسلامی اشاره شده است.
این درحالی است که هیات وزیران در نشست سوم مهرماه سال 92هجری خورشیدی بنا به پیشنهاد رییس جمهوری و به استناد اصول 127و 138(یکصدوبیست وهفتم و یکصد و سی و هشتم) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: به منظور ایجاد هماهنگی بین سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی متشکل از رییس جمهوری (رییس شورا)، وزیران اموراقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، امورخارجه، کشور، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، دادگستری و وزیر جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرشورا تشکیل می شود.
گزارشهای دریافتی حاکی است که در نشست امروز شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصای به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس دربندرعباس اعضای یاد شده حضور نداشتند.ک/3
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا