رئیس انجمن سنگ ایران:

35 درصد از معادن پروانه دار سنگ کشور غیرفعال شده اند

35 درصد از معادن پروانه دار سنگ کشور غیرفعال شده اند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن سنگ ایران گفت: امروز حدود یک هزار و 800 معدن صاحب پروانه در بخش سنگ تزئینی و ساختمانی در کشور وجود دارد که به دلیل شرایط اقتصادی، بیش از 35 درصد آنها غیرفعال شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ابوالقاسم شفیعی روز چهارشنبه در همایش «چالش ها و فرصت های صنعت سنگ کشور» اظهار داشت: شرایط سال های تحریم تاثیر چندانی برای صادرات این بخش نداشت و نقل و انتقال منابع از طریق امارات و چین صورت می گرفت و عدم موفقیت در این سال ها را نباید به حساب تحریم گذاشت .
وی افزود: اکنون حدود یک هزار و 100 تا 200 معدن سنگ تزئینی و ساختمانی در کشور فعالند و با وجود 700 واحد سنگبری که ماشین آلات آنها از کشور ایتالیا تامین شده و به طور متوسط 300 تا 400 هزار متر مربع می توانند تولید کنند ،اما تاکنون تاثیر چندانی در رشد حاصل از صادرات این بخش نداشته است.
شفیعی اضافه کرد: انتظار می رود بهره گیری از ماشین آلات روز ایتالیا در بخش ساب و صیقل سنگ در واحدهای سنگبری کشور، بتوان به ارزش صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال دست یافت ،اما تاکنون این مهم تحقق نیافته است.
وی با یادآوری اینکه امروز یک واحد پایلوت در بخش سنگبری و فرآوری سنگ با 700 هزار یورو قابلیت تجهیز دارد، ضعف و کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی از دلایل کم بازدهی در این بخش بیان کرد.
رئیس انجمن سنگ ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی در صنعت سنگ سابقه نزدیک به یک قرن دارد و با وجود اینکه از نظر منابع و ذخایر در شمار برترین کشورها محسوب می شویم، اما طبق آمار منتشر شده، در بخش تولید جایگاه چهارم جهان را به خود اختصاص داده ایم.
وی همکاری با انجمن سنگ ایتالیا را یک زمینه جدید برای ارتقای فعالیت در این بخش دانست و گفت: براساس تفاهم صورت گرفته با این انجمن، برگزاری دوره های آموزشی در دستور کار قرار دارد و اکنون پس از تهران (منطقه پل سیمان)، اصفهان (محمود آباد)، استان مرکزی (محلات) به عنوان محل های برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی پیش بینی شده است.
رئیس انجمن سنگ ایران گفت: واقعیت این است که ایران اکنون با توانایی لازم در بخش شیوه کوه بُری معدن، فرآوری و ساب، به خودکفایی رسیده، اما این صنعت به 10 تا 15 درصد از حق خود نیز تاکنون نرسیده است؛ بنابراین برای دستیابی به سهم مناسب باید اعضای این صنف همپوشانی و همگرایی داشته باشند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه، فعالان بازار سنگ کشور، حضور در بازارهای جدید را مورد توجه قرار دهند، افزود: صادرات سالیانه 250 میلیون دلاری این بخش با توانمندی و استعدادهای آن همخوانی ندارد.
میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بیش از 57 میلیارد تن است؛ از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی ، ارزشی بیش از 770 میلیارد دلار دارد.
انتظار می رود در پایان امسال، میزان استخراج سنگ های ساختمانی به 19 میلیون تن برسد.
اکنون چهار میلیارد تن از 70 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ تزئینی دنیا در ایران قرار دارد؛ صادرات سنگ خام و سنگ فرآوری شده کشورمان امروز حدود 250 میلیون دلار برآورد شده که از این رقم 170 میلیون دلار برای صادرات سنگ خام و حدود 70 میلیون دلار نیز صادرات سنگ های فرآوری شده است.
شمار کارخانه های سنگبری کشور نیز 6 هزار و 600 واحد اعلام شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا