حقایقی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

جزئیات پروژه‌های در حال اجرای دو منطقه پارسیان و لامرد

جزئیات پروژه‌های در حال اجرای دو منطقه پارسیان و لامرد

گروه صنایع معدنی - مدیرعامل مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و لامرد از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعریف شده در این دو منطقه دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، سیدابوالحسن حقایقی با اشاره به اینکه مسئولیت اداره دو منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و لامرد بر عهده ایمیدرو است، گفت: قرار است در منطقه پارسیان عمدتا واحدهای پتروشیمی و فولاد و در منطقه لامرد واحدهای صنایع معدنی مانند آلومینیوم و سیمان احداث شود.

به گفته وی یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم منطقه پارسیان احداث بندر این منطقه است که قرار است در سه فاز و با ظرفیت مجموع 40 میلیون تن در سال اجرایی شود و هم‌اکنون نیز این پروژه آماده جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و لامرد با ابوالحسن حقیقی مدیرعامل این دو منطقه گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

درباره مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و لامرد و شرایط این دو منطقه توضیح بفرمایید.

براساس قانون مسئولیت مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و لامرد بر عهده ایمیدرو گذاشته شده است و ایمیدرو با بودجه خودش زیرساخت‌های موردنیاز در این دو منطقه را جهت استقرار صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان، آلومینیوم و پتروشیمی آماده‌سازی کرده است. قرار است در منطقه پارسیان بیشتر واحدهای پتروشیمی مستقر شوند. شرکت انرژی گستر پاسارگاد یک واحد پتروشیمی را در زمینی به وسعت 160 هکتار و با خوراک گاز احداث خواهد کرد که محصول آن نیز متانول و پروپیلین و زیرمجموعه‌های آنها خواهد بود. این واحد هم‌اکنون در حال استقرار در منطقه است. یک واحد دیگر نیز با همین وضعیت به نام پتروفرهنگ متعلق به بازنشستگان فرهنگیان در حال استقرار در منطقه پارسیان بوده و زمین موردنیاز نیز به این واحد واگذار شده است.

در منطقه لامرد قرار است عمدتا واحدهای صنایع معدنی مستقر شوند. یکی از واحدها آلومینیوم جنوب با درصد سهام 51 درصدی غدیر و 49 درصدی ایمیدرو است. قرارداد این پروژه نیز با NFC چین بسته و از 24 دسامبر قرارداد فعال شده است. قرار است این پروژه ظرف 32 ماه نهایی شده و واحد 300 هزار تنی آلومینیوم جنوب به بهره‌برداری برسد.

همچنین پروژه دیگر در منطقه لامرد احداث نیروگاه 500 مگاواتی غدیر است که علاوه بر بر موردنیاز آلومینیوم جنوب، قرار است برق موردنیاز سایر واحدهایی که در منطقه لامرد مستقر خواهند شد را نیز تامین کند.

همچنین در فاصله 20 کیلومتری منطقه لامرد بالغ بر 2.7 میلیارد تن ذخایره دولومیت وجود دارد و سایتی برای تولید منیزیم در این منطقه طراحی شده است. دو متقاضی بخش خصوصی نیز در این منطقه از ما زمین خریداری کرده‌اند و قرار است دو واحد 12 هزار تنی منیزیمی نیز در این بخش احداث شود.

همچنین واحدهای فولادی قرار است در منطقه پارسیان مستقر شوند. برای یک پروژه 1.5 میلیون تنی فولادسازی آمادگی داریم و متقاضی هم داریم اما هم‌اکنون در حال مسائل مربوط به فاینانس این پروژه هستیم. ضمن اینکه برای دریافت برخی از مجوزهای این پروژه نیز هنوز مشکلاتی وجود دارد که در حال حل آنها هستیم.

درباره آخرین وضعیت اجرای آلومینیوم جنوب نیز توضیح دهید.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بخش پایین‌دستی آلومینیوم جنوب نیز در منطقه دیده شود. یعنی حتی قبل از تبدیل به شمش می‌توان ذوب را به واحدهای پایین دستی ارائه کرد که با این کار صرفه‌جویی زیادی هم در مصرف انرژی خواهد شد و هزینه تمام شده تولید نیز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه آلومینیوم جنوب احداث واحد دوم خود را نیز در منطقه لامرد و یا پارسیان هدف‌گذاری کرده است. از سوی دیگر نزدیکی دو منطقه به دریا باعث می‌شود تا آلومینیوم جنوب بتواند به راحتی مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج وارد کند و در عین حال امکان احداث یک واحد تولید پودر آلومینا در یکی از این دو منطقه و واردات بوکسیت موردنیاز این کارخانه برای تولید پودر آلومینا نیز وجود دارد و به این ترتیب شاهد ایجاد یک زنجیره تولید آلومینیوم در منطقه خواهیم بود و با این برنامه‌ریزی‌ها دو منطقه یادشده به عسلویه دیگری در کشور تبدیل خواهند شد منتها تلاش می‌کنیم اشتباهات عسلویه نفتی یعنی مشکلات محیط زیستی را در این دو منطقه تکرار نکنیم. یعنی هدف ما راه‌اندازی صنایع و اشتغالزایی در دو منطقه بدون ایجاد مشکلات محیط زیستی است.

اشتغالزایی دو منطقه چقدر خواهد بود؟

اگر همه واحدهای پیش‌بینی شده در این دو منطقه راه‌اندازی شوند، 30 هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.

آیا زیرساخت‌های موردنیاز در دو منطقه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آماده شده است؟

بله بسیاری از زیرساخت‌های موردنیاز در دو منطقه ایجاد شده‌اند. از سوی دیگر نمونه باز ایجاد پنجره واحد در مناطق ویژه است و در حال حاضر متقاضیان سرمایه‌گذاری در این دو منطقه کلیه مجوزهای خود را به جزء مجوز مربوط به محیط زیست از داخل منطقه دریافت می‌کنند و تنها مجوز محیط زیست را باید از سازمان مربوطه آن دریافت کنند. از سوی دیگر در منطقه پارسیان مطالعات مربوط به احداث بندر موردنیاز این منطقه انجام شده و به دنبال سرمایه‌گذار خارجی این پروژه هستیم. این بندر قرار است با 19 پست اسکله در سه فاز و با ظرفیت 40 میلیون تن احداث شود. با احداث این بندر آلومینیوم جنوب قادر خواهد بود سالانه 700 هزار تن پودر آلومینای موردنیاز خود را از خارج وارد کند.

توصیه شما به سرمایه‌گذاران چیست؟

از سرمایه‌گذاران تقاضا داریم به مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان بیایند و از فرصت موجود برای سرمایه‌گذاری در این دو منطقه استفاده کنند. ما برای سرمایه‌گذارانی که زودتر وارد این دو منطقه شوند، امتیازات بیشتری را قائل می‌شویم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا