سند ملی «گرد و غبار» آماده شد!

سند ملی «گرد و غبار» آماده شد!

مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست از آماده شدن مرحله اول سند ملی گرد و غبار خبر داد و گفت:

سند بخش‌های شناخت منشأها و برنامه عمل با برش استانی خواهد داشت که درباره استان خوزستان بخش شناخت منشأهای استانی پایان یافته و هفته آینده در جلسه‌ای با دستگاه‌های اجرایی استان انتخاب چشمه‌های موثرتر در تولید گرد و غبار انجام خواهد شد تا با مساعد شدن فصل کاری، اعتبارات محدود را بجا و به‌موقع هزینه کنیم.
 طرح‌هایی که قربانی لج‌بازی می‌شوند
مسائل و مشکلات محیط زیست چندسالی است که بیش از هر زمان دیگری در کشور ما آسیب‌زا شده‌اند. بخشی از مسائل محیط زیستی در کشور ما ناشی از تغییرات اقلیمی و بخشی دیگر ناشی از سوءمدیریت‌هایی هستند که در دولت قبل صورت گرفته‌اند. این سوءمدیریت‌ها نه تنها به مشکلات قدیمی محیط زیست دامن زده‌اند، بلکه به مشکلات جدیدی هم در این زمینه منتهی شده‌اند. برای نمونه می‌توان به برداشت بی‌رویه آب اشاره کرد که به خشک شدن تالاب‌ها منتهی شده و یکی از عواقب خشک شدن تالاب‌ها در کشور ما افزایش گرد و غبار بوده است، به حدی کنترل بعضی از این کانون‌های تازه ایجاد شده گرد و غبار مهارناپذیر می‌نمایند. مجلس به عنوان نهاد قانونگذار در این زمینه باید از طرح‌های محیط زیستی حمایت کند، اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس به دلیل اختلافاتی که عموما ریشه سیاسی دارند با طرح‌های معصومه ابتکار و سازمان محیط زیست مخالفت می‌کنند و ضرر این لج‌بازی‌های این نمایندگان هم تنها به چشم مردم می‌رود و باعث می‌شود که در بعضی از شهرها، مردم در بدترین شرایط محیط زیستی زندگی کنند. گرد و غبار یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط زیستی کشور ماست که به نظر می‌رسد در بعضی از موارد اقداماتی که می‌توانستند برای آن صورت گیرند قربانی این سنگ‌اندازی‌ها شده‌اند.
 سند‌ملی گرد‌و‌غبار، برش‌های استانی دارد
مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سند ملی گرد و غبار دارای برش‌های استانی است و این سند در بخش منشأ برای چند استان آماده شده و انتشار یافته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه سند ملی گرد و غبار با برش‌های استانی تهیه می‌شود، پس از تجمیع به عنوان سند ملی معروف شد. ضیاءالدین شعاعی با اشاره به اینکه قول داده بودیم مطالعات منشأیابی استان‌ها را در 6ماه اول سال انجام دهیم، اظهارکرد: در حال حاضر این سند و نتایج مطالعات منشأیابی استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه آماده شده است، بنابراین مرحله بعد هماهنگی با دستگاه‌های متولی و تدوین برنامه عمل خواهد بود. او با تاکید بر اینکه اجرای برنامه عمل در سطح وسیعی بوده و امری طولانی است و شاید اجرای برنامه‌ها اقتضای دو دهه کند، گفت: برنامه عمل هم دارای ابعاد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت خواهد بود که مجموعه آن مطالعات و برنامه‌ها در آینده به عنوان سند مبنای کار باید باشد تا در بلندمدت حتی با تغییر، نوسان یا کم شدن شدت گرد و غبار این موضوع به فراموشی سپرده نشود و برنامه‌ریزان بدانند دستیابی به نقطه ایده‌آل با سناریوهای مختلف کم‌بارش، بارش نرمال و پر‌بارش چه دستورالعمل‌هایی باید رعایت شود که این برنامه در طول یک برنامه دراز مدت اجرا شود. او با اشاره به اینکه بخش شناخت سند مربوط به استان خوزستان آماده شده و در مرحله ویراستاری است، اظهار کرد: در استان خوزستان نه تنها منشأها که حدود 300 هزار هکتار است شناسایی شده بلکه حدود 100هزار هکتار هم به عنوان مناطقی شناسایی شده که در صورت استمرار خشکسالی می‌توانند منشأهای جدید باشند. مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌ها بر اساس نتیجه مطالعه تدوین خواهد شد، اظهارکرد: با توجه به آیین‌نامه اجرایی که در کمیته راهبردی در 25مهرماه تصویب شد، دستگاه‌ها مکلف می‌شوند که متناسب با نتیجه این مطالعات، برنامه عمل دستگاهی خود را به تفکیک برنامه‌های استانی اعلام کنند. به گزارش ایسنا، شعاعی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به تخصیص اعتبارات سازمان جنگل‌ها در بخش مقابله با منشا  گرد و غبار قرار است به محض مساعد شدن شرایط برنامه اجرایی استان خوزستان با همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول آغاز شود، گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی اولیه نظیر تهیه نهال و انتخاب پیمانکار در حال انجام است؛ البته قرار است جهت تسریع در امور از توان تشکل‌های مردمی، نیروهای مدارس و دانشگاه‌ها و بسیج مستضعفان نیز استفاده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا