سبحابی به ماین نیوز خبر داد:

تولید صنعتی پودر بوهمایت، پایه کاتالیست‌های آلومینایی و کاتالیست ‌HDS در ۹۵

تولید صنعتی پودر بوهمایت، پایه کاتالیست‌های آلومینایی و کاتالیست ‌HDS در ۹۵

گروه معادن - رئیس بازرگانی و فروش مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور (پایلوت آذرشهر) از تولید صنعتی پودر بوهمایت، پایه کاتالیست‌های آلومینایی و کاتالیست ‌HDS در سال آینده خبر داد.

رضا صحابی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور (پایلوت آذرشهر) یکی از مراکز تحقیقاتی و صنعتی ایمیدرو محسوب می شود، گفت: ما در سال 1385 موفق به تولید هیدروکسید آلومینیوم شدیم وبعد از آن ساخت دستگاه تولید نانوآلومینا را به عنوان یک اختراع به ثبت رساندیم. در ادامه توانستیم هیدروکسید آلومینیوم را با خلوص بالا یعنی 99.96 تا 99.99 درصد تولید کنیم.

وی افزود: در سال 1391 تصمیم گرفتیم ماده‌ای با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم و در همین راستا به تولید پودر بوهمیت به عنوان ماده اولیه پایه کاتالیست با تائید پژوهشگاه صنعت نفت دست پیدا کردیم. بعد از آن بحث پایه کاتالیست‌های آلومینایی بود که مواد اولیه آن بوهمیت بود و توانستیم به صورت انحصاری و اولین بار در کشور با همکاری پژوهشکده صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به دانش فنی آن و تولید نیز برسیم.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال 1395 به تولید صنعتی کاتالیست HDS که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند، برسیم.

رئیس بازرگانی مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور (پایلوت آذرشهر) توضیح داد: در حال حاضر میزان مصرف سالانه کاتالیست HDS در واحدهاي پالايشگاهي كشور 300 تن است و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به گسترش واحدهاي مصرف‌کننده كاتاليستي تا سال 1395 ميزان مصرف آن تا 350 تن در هر دوره برسد.

وی افزود: در کشور سالانه بیش از 678 تن کاتالیست های پایه آلومینا در صنایع پالایش، گاز مورد مصرف قرار می گیرد و لازم به توضیح است که در حال حاضر کلیه کاتالیست‌های موردنیاز کشور در این زمینه کاملا از طریق واردات تامین می شود.

به گفته صحابی برای صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی شده است. ضمن اینکه کیفیت این محصول از مشابه چینی بالاتر و در حد تولید کنندگان کاتالیست اروپایی است.

او خواستار هماهنگی بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت در زمینه کاتالیست‌های موردنیاز در صنعت نفت وگاز و پتروشیمی کشور شد و گفت: امیدواریم 10 تا 12 مبادی مصرف‌کننده HDS کشور نیاز خود را از طریق کاتالیست‌های تولید شده داخلی تامین کنند.

گفت‌‎وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا