واکنش‌ مذهبی به‌ دست‌دادن ظریف-اوباما!

واکنش‌ مذهبی به‌ دست‌دادن ظریف-اوباما!

حواشی مربوط به دست‌دادن ظریف و اوباما در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل همچنان ادامه داشته و به مجالس عزاداری حضرت امام حسین‌(ع) راه یافت.

پس از سخنان اخیر حجت‌الاسلام ناصر نقویان درباره دست‌دادن امام حسین(ع) با عمر سعد، او سند تاریخی این گفته خود را ارائه کرد. انتشار این بخش از سخنرانی او در شب عاشورا و در منزل صادق خرازی، سؤالاتی را مبنی بر اینکه دست‌دادن امام حسین(ع) با عمر سعد در کدام‌یک از منابع تاریخ اسلام آمده است، مطرح کرد. حجت‌الاسلام نقویان دراین‌رابطه گفت: «در کتاب ارشاد شیخ‌مفید که یکی از کتب معتبر روایی تاریخی است نقل شده که امام حسین(ع) با عمر سعد سه ملاقات داشته است. یکی به درخواست عمر سعد و دو دیدار به درخواست امام حسین(ع). ایشان که اسطوره ادب و احترام و کرامت است، قطعا وقتی با کسی ملاقات می‌کند، عقب‌عقب نمی‌رود و به او پشت نمی‌کند، بلکه مثل آقا با فردی که دیدار کرده دست می‌دهد». او با تأکید بر اینکه صرف دست‌دادن، دلیلی برای چیزی نیست، از دیدار پیامبر اکرم(ص) با ابوجهل یاد کرد و افزود: «بنا بر آنچه در کتاب امالی شیخ صدوق آمده پیامبر هم در آن دیدار با ابوجهل دست داده است». این روحانی با اعتقاد بر اینکه طرح مسائل حاشیه‌ای درباره دست‌دادن ظریف و اوباما، برای دورکردن اذهان مردم از اصل قصه است، ادامه داد: «من قصد نداشتم به این موضوع ورود کنم اما مجبور شدم این را بگویم وگرنه از نظر من پرداختن به حواشی، به‌منزله تلف‌کردن وقت مردم است. میلیاردها تومان در این کشور اختلاس شده و رشوه پرداخت شده، بی‌کاری، اعتیاد دختران، تأخیر در ازدواج جوانان و... اتفاقات شومی است. نقویان ادامه داد: «اگر مسئولیتی به نمایندگان کشور و دیپلمات‌هایمان داده‌ایم، باید به آنها اعتماد کنیم. کما اینکه رهبری انقلاب هم از آنها با عناوینی چون کاربلد، انقلابی و متدین نام بردند». او در پایان از رسانه‌ها خواست به حواشی‌ای از این دست نپردازند و به دنبال روشنگری افکار عمومی باشند.

اما پیش از اینکه نقویان سند خود برای صحت این مدعا را منتشر کند، آیت‌الله فاطمی‌نیا، یکی از خطبای برجسته و مشهور کشور، که در منبرها کمتر به مسائل سیاسی می‌پردازد، یکی از سخنرانانی بود که در منبر دهه محرم خود به این سخنان واکنش نشان داده است. بر‌اساس ویدئوی کوتاهی ،  فاطمی‌نیا در سخنرانی خود در جمع عزاداران حسینی، با اشاره به وقایع شب عاشورا گفت: «شما یک لحظه به آن زمان برگردید و این‌طور تصور کنید که اگر نوه پیغمبر و نور چشم پیغمبر، با عمربن سعد دست می‌داد، دیگر چیزی از اسلام باقی مانده بود!؟» به نظر می‌رسد با اینکه مدتی از مواجهه ظریف و اوباما گذشته اما این اتفاق در روزهای محرم وارد مباحثی تاریخی و مذهبی شده است. سه‌شنبه هفتم مهر بود که یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی حاضر در نیویورک از احوالپرسی مختصر و سرپایی به همراه دست‌دادن ظریف با اوباما و کری در هنگام ترک محل سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در سالن اجلاس سازمان ملل خبر داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا